Världens största passagerarplan flyger tre timmar på matolja

Det luktar grön transport lång väg när världens största passagerarplan flyger 100 procent på hållbart bränsle.

Det luktar grön transport lång väg när världens största passagerarplan flyger 100 procent på hållbart bränsle.

Wikimedia Commons / Riik@mctr

För första gången någonsin har ett Airbus 380-plan genomfört en tre timmar lång flygning med 100 procent återvunnen matolja som sitt primära bränsle.

Världens passagerarplan med smeknamnet "superjumbo" har plats för 545 personer fördelade i tre klasser, och en testversion av dubbeldäckarplanet genomförde den gröna flygningen från Airbus-företagets hemstad Toulouse i Frankrike, varpå det landade säkert i den franska staden Nice.

Fyra dagar senare upprepade Airbus bedriften, när flygplanets Rolls Royce Trent 900-motor återigen matades med en 27 ton tung blandning av återvunnen matolja, jordbruksrester och icke-fossila bränslen.

Under det senaste året har Airbus skickat upp tre olika typer av testplan i luften som har landat säkert igen med hållbart flygplansbränsle. Förutom A380 rör det sig om företagets A319Neo- och A350-plan, som har lyft och landat på liknande bränslen.

Reducerar koldioxid med 80 procent

Flygplansföretag som Air France, Lufthansa och Singapore Airlines använder det 280 ton tunga Airbus 380-planet till sina långdistansflygningar, vilket ger mörkgröna löften för framtiden.

För med Airbus 380:s räckvidd på knappt 15 000 kilometer kan det hållbara flygplansbränslet hjälpa till att reducera koldioxidutsläppen med upp till 80 procent under dessa miljöskadliga flygningar till andra sidan jorden.

Airbus A380 testplan, MSN 1, lyfter från flygplatsen Toulose-Blagnac i Frankrike fredagen den 25 mars, klockan 08.43 lokal tid.

© Airbus S.A.S. / A. Doumenjou / Master Films

Förutom miljöbesparningen kan flygplansföretaget glädas åt att det gröna bränslet är upp till tre procent mer effektivt. Med en förbrukning på 14 liter matolja per kilometer räknas de små marginalerna i luften.

Den gröna bränsleblandningen kostar dock upp emot fem gånger så mycket som konventionellt flygplansbränsle, eftersom produktionen fortfarande är förhållandevis ny och framställs i mindre mängder.

Det innebär därför dyrare flygbiljetter under de första åren, om inte staten går in och stöder flygbranschens gröna omställning, på samma sätt som de tidigare har stöttat vindkraftsindustrin.

Inget koldioxidutsläpp 2050

Flygindustrins huvudorganisation IATA har ett deklarerat mål att flyga koldioxidneutralt senast 2050.

Målsättningen ska huvudsakligen uppnås via nya bränsleblandningar, som Airbus nu har använt i luften.

Efterfrågan efter denna typ av bränsle låg 2021 på bara 100 miljoner liter av en sammanlagd bränsleförbrukning på 200 miljarder liter.

Därmed är bara 0,5 procent av allt världens flygplansbränsle hållbart i dag, vilket dock väntas öka markant under kommande år, när flygplansmotorer i högre grad byggs för att kunna använda blandningsprodukter till att hålla flygplanen i luften utan att skada miljön.