Transport - Flygplan

Varför har man flytvästar och inte fallskärmar i flygplan?

Jag vill gärna veta varför det inte finns fallskärmar på flygplan utan bara flytvästar.

Fallskärmarna skulle inte vara till någon nytta på ett passagerarplan, då det är för farligt att hoppa ut. Hastigheten är cirka 800 kilometer i timmen, och bara vindmotståndet betyder att passagerarna skulle bryta både armar och ben. Dessutom skulle de riskera att kastas mot dörrkarmen, vingen eller planets stjärt, om de försökte hoppa ut genom en sidodörr. Även om man rent praktiskt skulle kunna hoppa ut genom en speciell bakdörr, skulle det ta alldeles för lång tid att få ut 300 passagerare med fallskärmar ur planet. Dessutom kräver det träning och bra kondition att hoppa fallskärm. De flesta passagerare skulle bli svårt skadade under landningen. Slutligen måste planet först gå ned på en höjd under 4000 meter, där man kan andas utan syrgas, samt sänka hastigheten – allt detta i en redan ganska kritisk situation. Därför har passagerarna mycket större chans att överleva om piloten försöker nödlanda. Det sker i vissa fall på vattnet, och därför är alla plan utrustade med flytvästar och räddningsflottar.