Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Transport - Flygplan

Varför för stridsflygplan sådant oväsen?

Varför låter stridsflygplan så mycket mer än vanliga trafikflygplan? Om de lät mindre, skulle de väl vara svårare att upptäcka?

Militära stridsflygplan för väldigt mycket oväsen. Det beror på att deras jetmotorer, som är så kallade gasturbiner, har konstruerats för att ge så stor kraft som möjligt. I motorns brännkammare antänds en blandning av bränsle och luft under tryck. Det är huvudsakligen den här förbränningsformen som ger upphov till bullret. På så sätt liknar stridsflygplanets motorer vanliga passagerarflygplans, vilka som bekant också för en del oväsen. Stridsflygplanets motorer är emellertid utrustade med en extra anordning, en så kallad efterbrännkammare. Efterbrännkammaren är ett komplement till den vanliga förbränningen i motorns brännkammare. Med efterbrännkammaren förbränner motorn bränsle i utloppet. Det ger extra kraft, men orsakar samtidigt ett avsevärt buller. Motorns förbättrade prestanda kan vara avgö-rande i till exempel en luftstrid eller vid starter från hangarfartyg. I gengäld stiger bränsleförbrukningen betydligt, vilket gör att efterbrännkammaren bara används under korta perioder. Ett F-16-plan gör exempelvis av med 500 kilo extra bränsle i minuten, när det använder efterbrännkammaren. Om stridsplanen gjordes tystare skulle mycket motorkraft gå förlorad vid ljuddämpningen; buller och motorkraft hänger nämligen ihop. Bullret är faktiskt inte något militärt problem. Stridsflygplan flyger nämligen snabbare än ljudet, så de kommer fram till målet utan att höras och upptäcks inte, förrän de har flugit förbi. Det är dock inte ljudet som röjer planet utan radar, som kan upptäcka planet på tiotals mils avstånd. Därför lägger flygplanstillver-karna ner betydligt mycket mer möda på att göra stridsflygplanen osynliga för radar än ljudlösa.

Läs också:

Flygplan

Plasmamotor kan leda till luftfart utan fossilt bränsle

3 minuter
Flygplan

Hur startas en jetmotor?

1 minut
Flygplan

Världens snabbaste flygplan byggdes i största hemlighet

10 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj