Sort boks
© Adek Berry/AFP/Scanpix

Varför har flygplan inte en gps i den svarta lådan?

2014 försvann ett flygplan från Malaysia spårlöst och har aldrig setts sedan dess. Varför är inte de svarta lådorna i stora flygplan utrustade med gps-sändare som gör att de lätt kan hittas igen?

När radiokontakten med Malaysia Airlines-flyget förlorades i mars 2014 var det på väg från Peking till Kuala Lumpur. En militärradar miste den sista kontakten med planet över Andamansjön på vägen mot Indiska oceanen.

Just för att planet försvann över havet hade en gps i planets svarta låda inte varit till stor nytta.

En gps sänder på två kanaler via elektromagnetisk strålning med frekvenser på 1575,42 MHz och 1227,60 MHz. Det motsvarar det så kallade radiovågsbandet UHF, Ultra High Frequency, som tränger ytterst dåligt genom vatten.

Den svarta lådan skickar ut ultraljudssignaler i 30 dagar efter en krasch.

Istället för en gps är de två svarta lådorna vanligtvis utrustade med en akustisk sändare. Den aktiveras vid kontakt med vatten och avger en anropssignal en gång i sekunden i minst 30 dagar.

Sändaren använder ultraljud med en frekvens på 37,5 kHz. Som jämförelse kan en människa höra ljud upp till 20 kHz, medan hundar kan höra upp till 45 kHz.

Ultraljudet penetrerar vatten betydligt bättre än radiovågor och kan uppfattas på upp till tre kilometers avstånd – men det räckte uppenbarligen inte för att lokalisera det malaysiska planet.

Ny låda lämnar det sjunkande planet

Tragedin har dock bidragit till att en ny typ av svart låda vinner mark. Den så kallade Automatic Deployable Flight Recorder, ADFR, kan frigöra sig från flygplanet vid en krasch i havet och hålla sig flytande på ytan. Härifrån kan den skicka signaler till satelliter och öka chansen för att planet hittas.

För de tekniker som utreder orsakerna till flygolyckor är det avgörande att ha tillgång till de svarta lådorna – som faktiskt är orange i verkligheten.

Lådorna registrerar exempelvis höjd, kurs, hastighet och motors tillstånd och registrerar även piloternas samtal i cockpit.