Vågar du flyga med en robot bakom spakarna?

Det amerikanska flygvapnet har installerat en robot, ROBOpilot, i ett konventionellt flygplan så att det flyger utan mänsklig inblandning. Flygplanet klarade sin jungfruresa på två timmar i luften med bravur. Men några veckor senare inträffade ett fel och den metall- och sladdbaserade pilotens tillstånd är fortfarande okänt.

Det amerikanska flygvapnet har installerat en robot, ROBOpilot, i ett konventionellt flygplan så att det flyger utan mänsklig inblandning. Flygplanet klarade sin jungfruresa på två timmar i luften med bravur. Men några veckor senare inträffade ett fel och den metall- och sladdbaserade pilotens tillstånd är fortfarande okänt.

Kaptenens säte lyfts ut ur cockpit och på den tomma platsen placeras ROBOpilot - världens första flygande robotpilot.

Därifrån "läser" roboten av vind, höjd och hastighet med hjälp av gps och diverse sensorer. Den fattar spakarna, pressar och lättar på gas respektive broms, precis som mänskliga händer hade gjort.

ROBOpilot kan med andra ord ersätta en levande pilots arbete.

Roboten är utvecklad av det amerikanska luftvapnets forskningsenhet Air Force Research Laboratory, AFRL, och DZYNE Technologies Incorporated, som utvecklar maskinella delar samt både mjuk- och hårdvara till flygplan.

Roboten lyfte och landade på en flygbas i delstaten Utah den 9 augusti. Den registrerade hastighet och höjd korrekt från cockpit på den plats där piloten skulle ha suttit och följde den planerade rutten till punkt och pricka. Utan mänsklig inblandning.

Högt att flyga, långt att falla

Det äldre miniflygplanet, en Cessna 206 från 1968, genomförde därmed sin två timmar långa jungfruresa med sin nya kapten vid spakarna och klarade det praktiska flygtestet hos Federal Aviation Administration, USA:s högsta luftfartsmyndighet.

Men några få veckor senare den 22 augusti, då allt såg ut att gå väl, var olyckan framme.

AFRL säger inte mycket om vad som faktiskt gick fel.

Det amerikanska luftvapnet avslöjar dock att felet, som har skickat ROBOpilot på akut reparation, skedde under ett experimentellt uppdragoch att tekniker arbetar med att rädda data från flygplanet så att de kan lära sig mer om vad som hände.

En profil inom det amerikanska luftvapnet säger dock till teknik- och försvarstidningen Defense Daily:

Vi lär oss viktiga saker i varje uppdrag. Och jag är säker på att teamet bakom ROBOpilot studerar datan noggrant för att hitta felet - och komma vidare. William Cooley, generalmajor hos AFRL

Flygplanet blev enligt uppgift så illa tilltygat att det inte längre kan användas.

Inga människor kom till skada under flygolyckan, försäkrar AFRL.

Skulle du åka på chartersemeter med ROBOpilot i cockpit?

I famtiden ska ROBOpilot kunna utföra samma jobb som en äkta pilot. Den ska även ta med passagerare ombord. Därför åtskiljer den sig från att vara bara en drönare.

ROBOpilot är samtidigt billigare och mer flexibel än en drönare eftersom den kan "gå" från flygplan till flygplan precis som en äkta pilot - i ROBOpilots fall behöver bara kaptenens stol avlägsnas före take off.

Den skadade robotpiloten och dess efterföljare kommer inledningsvis behöva visa sin duglighet i fraktflygplan, brandsläckningsflygplan och i militära övervaktningsoperationer innan det är dags att ta semesterfirare eller andra passagerare med ombord.

Men den dagen kommer förmodligen. Och här kommer också frågan:

I videon nedan kan du se hur ROBOpilot tar över spakarna, trycker till gasen - och bromsar. Och så får du en känsla för hur roboten använder gps och diverse sensorer för att skapa sig en överblick.

Det gamla flygplanet flygs som om det satt en kunnig pilot bakom instrumentpanelen. God flygtur.