Kaptenens säte lyfts ut ur cockpit och på den tomma platsen placeras ROBOpilot - världens första flygande robotpilot.
Därifrån "läser" roboten av vind, höjd och hastighet med hjälp av gps och diverse sensorer. Den fattar spakarna, pressar och lättar på gas respektive broms, precis som mänskliga händer hade gjort.
ROBOpilot kan med andra ord ersätta en levande pilots arbete.
Roboten är utvecklad av det amerikanska luftvapnets forskningsenhet Air Force Research Laboratory, AFRL, och DZYNE Technologies Incorporated, som utvecklar maskinella delar samt både mjuk- och hårdvara till flygplan.
Roboten lyfte och landade på en flygbas i delstaten Utah den 9 augusti. Den registrerade hastighet och höjd korrekt från cockpit på den plats där piloten skulle ha suttit och följde den planerade rutten till punkt och pricka. Utan mänsklig inblandning.
Högt att flyga, långt att falla
Det äldre miniflygplanet, en Cessna 206 från 1968, genomförde därmed sin två timmar långa jungfruresa med sin nya kapten vid spakarna och klarade det praktiska flygtestet hos Federal Aviation Administration, USA:s högsta luftfartsmyndighet.
Men några få veckor senare den 22 augusti, då allt såg ut att gå väl, var olyckan framme.
AFRL säger inte mycket om vad som faktiskt gick fel.
Det amerikanska luftvapnet avslöjar dock att felet, som har skickat ROBOpilot på akut reparation, skedde under ett experimentellt uppdragoch att tekniker arbetar med att rädda data från flygplanet så att de kan lära sig mer om vad som hände.
En profil inom det amerikanska luftvapnet säger dock till teknik- och försvarstidningen Defense Daily: