Den 2 september 2018, 13 kilometer över Anderna, sitter piloterna Jim Payne och Tim Gardner i segelflygplanet Perlan II.
Ett propellerplan har lyft det 500 kilo lätta segelflygplanet från marken, men släpper nu Perlan II som klättrar vidare upp med vinden.
Perlan II har ett vingspann på 25 meter för att ge segelflygplanet maximal lyftkraft när det surfar på varma luftströmmar från bergen.
De varma strömmarna knuffar planet över den så kallade Armstrong-gränsen på 19,2 kilometers höjd. Atmosfären är så tunn där att blodet i kroppen skulle koka om det inte hade varit för planets tryckkabin.
Efter fem timmar svävar Perlan II 23 kilometer ovanför jordens yta, nästan fyra kilometer högre än något annat plan utan motor.
Bara spionflygplan och luftballonger har nått så högt. Perlan II svävar på gränsen till rymden och mäter hastighet, temperatur och kemisk sammansättning av vindar utan någon bensindriven motor som förorenar.
Det ska ge forskarna nya kunskaper om olika fenomen i stratosfären och lära oss mer om väder och klimatförändringar – och kanske hjälpa människan att erövra Mars luftrum.
Bergvågor banade väg för rekord
I många år trodde flygplansutvecklare att segelflygplan omöjligt kunde nå högre än 15 kilometer upp i atmosfären eftersom varm luft normalt slutar att stiga efter denna gräns.
Nasas testpilot Einar Enevoldson höll inte med.
På 1990-talet började han att undersöka de så kallade bergvågorna som uppstår när värme nära marken värmer upp luft på bergssidor.
Vågorna bildar en mycket kraftig uppvind när polarjetströmmen och polarvirveln går ihop.
Enevoldson upptäckte att vågorna kan nå hela 39 kilometer upp i atmosfären – alltså mer än dubbelt så högt som man hittills trott.
2006 skrev Enevoldson och flygplansentusiasten Steve Fossett flyghistoria. De slog höjdrekordet genom att glida genom luften på svindlande 15 544 meter över Anderna i Argentina ombord på segelflygplanet Perlan I.