Ljudlöst flygplan har ny motor

Ett batteridrivet modellflygplan skapar själv den vind som driver det framåt. Planet har inga rörliga motordelar och därför glider det fullständigt ljudlöst genom luften.

Christine Y. He/MIT News

För första gången har forskare lyckats driva ett flygplan med en motor som inte har några rörliga delar.

Hittills har det varit nödvändigt med propellrar eller turbiner för att skapa framdrivning.

Den nya batteridrivna motorn har utvecklats av flygingenjörer vid MIT i USA.

Se ionplanet sväva och hör hur grundstenen till batterimotorn lades av en excentrisk uppfinnare på 1920-talet.

Jonisk vind skapar framdrift

Konceptet i den kallas “solid state”, och motorn fungerar genom att utnyttja en ström av elektriskt laddade joner som sänds ut av elektroder framför flygplanets minivingar till elektroder längre akterut.

De främre elektroderna är positiva, och därför stjäl de elektroner från kväveatomer i luften.

Det batteridrivna planet är utrustat med negativa (blå) och positiva (röda) elektroder, som skapar spänningsskillnad mellan sig. Det resulterar i en konstgjord vind som ger planet framdrift och uppdrift.