Polfoto/PANA/Ritzau Scanpix
Olycksplatsen för det japanska planet JAL 123

De tre värsta flygolyckorna i historien

Flygolyckor är sällsynta, men det höga antalet passagerare leder till stor dödlighet när olyckan väl är framme. Två av de värsta flygolyckorna i historien berodde på att flygplan kolliderade i luften eller på marken.

Det sker flygolyckor varje år, men antalet är minimalt i proportion till hur många flygplan som lyfter varje dag.

År 2019 gjordes knappt 69 miljoner flygningar globalt, vilket motsvarar 188 901 flygningar om dagen. Samma år skedde 86 flygolyckor med större kommersiella flygplan, varav åtta resulterade i dödsfall. Totalt omkom 257 människor i flygolyckor 2019.

Världens värsta flygolyckor

Trots att det generellt sett är få som mister livet i flygolyckor, så har några olyckor slutat så katastrofalt att de har gått till historien.

Här är listan över världens värsta flygolyckor.

10. Dåligt underhåll orsakade flygolycka

Olycksplatsen för American Airlines Flight 191

En överblick över olycksplatsen för American Airlines Flight 191.

© United States Federal Aviation Administration
  • Årtal: 1979
  • Antal omkomna: 273
  • Antal överlevande: 0

Kort efter avgång störtade American Airlines Flight 191, en McDonnell Douglas DC-10-10, ned på Chicago O'Hare International Airport.

Flygolyckan, som är den värsta i USA:s historia, berodde på dåligt underhåll.

När planet lyfte slets motorn på vänster sida loss från planets vänstra vinge, vilket försatte planet ur balans och gjorde det omöjligt att styra.

Samtliga ombord på flygplanet omkom.

9. Kraftiga vindstötar ledde till flygkrasch över Iran

  • Årtal: 2003
  • Antal omkomna: 275
  • Antal överlevande: 0

Trots dåligt väder lyfte ett iranskt militärplan, en Ilyushin II-76, den 19 februari 2003 från Zahedan med 275 passagerare ombord.

Bland passagerarna fanns flera medlemmar av det Islamiska revolutionsgardet, Islamic Revolutionary Guard, på väg till en hemlig expedition.

Mitt i stormarna försvann flygplanet plötsligt och kort senare hörde personer i området vid Kerman en hög smäll.

Flygplanet hade störtat in i de 3500 meter höga bergen som omsluter Kerman-provinsen.

Samtliga ombord omkom och olyckan är den värsta flygolyckan på iranskt territorium.

Linjeflyg Flight 267 som störtade vid landningsbanan i Ängelholm

Linjeflyg Flight 267 efter olyckan.

© Kalle Lind/Helsingborgs Dagblad

Den värsta flygolyckan i Sverige orsakades av lampor

  • Årtal: 1964
  • Antal omkomna: 31
  • Antal överlevande: 12

Ett svenskt inrikesplan, ett Linjeflyg Flight 267, flög den 20 november 1964 in i dåligt väder under en flygning från Stockholm till Ängelholm. Planet skulle ha mellanlandat i Hultsfred och Halmstad, men man valde att flyga direkt till Ängelholm-Helsingborg flygplats på grund av dålig sikt.

När flygplanet anlände till flygplatsen och gjorde sig redo att landa vilseleddes piloten av lamporna på landningsbanan, som då var konfigurerade för militärplan och inte kommersiella flygplan. Det innebar att flygplanet landade två kilometer före landningsbanan och kraften i den hårda landningen fick flygplanet att hamna upp och ned.

31 av 43 personer ombord omkom i olyckan.

8. USA besköt iranskt passagerarplan

Frank C. Carlucci och William J. Crowe Jr.

Den dåvarande amerikanske försvarsministern Frank C. Carlucci och den dåvarande ledaren av Joint Chiefs of Staff William J. Crowe Jr. vid ett pressmöte om nedskjutningen.

© Okänd
  • Årtal: 1988
  • Antal omkomna: 290
  • Antal överlevande: 0

Under Iran-Irak-kriget besköt det amerikanska örlogsfartyget USS Vincennes passagerarplanet Iran Air Flight 655, en Airbus A300-200 airliner, med en luftvärnsrobot.

Det iranska flygplanet hade kurs mot Dubai, men sköts ned över Hormuzsundet.

Efter det inträffade hävdade amerikanska myndigheter att besättningen på USS Vincennes hade förväxlat passagerarplanet med ett militärplan på väg att angripa.

Den amerikanska armén påstod sig ha kontaktat det iranska flygplanet före nedskjutningen, men iranska myndigheter påstod att passagerarplanet hade signalerat att det var ett kommersiellt flygplan.

USA utsattes för kraftig kritik efter episoden, vilket ledde till att dåvarande president Reagan utfärdade en officiell ursäkt till Iran.

7. Malaysiskt flygplan sköts ned över Ukraina

Rester efter Malaysia Flight 17

Malaysia Flight 17 sköts ned av en luftvärnsrobot.

© Ministerie van Defensie
  • Årtal: 2014
  • Antal omkomna: 298
  • Antal överlevande: 0

Sommaren 2014 sköts Malaysia Airlines Flight 17, en Boeing 777-200ER, ned över Ukraina. Planet avgick från Amsterdam med 298 personer ombord, varav majoriteten var av nederländsk nationalitet.

Flygplanet hade kurs mot Kuala Lumpur, men i luftrummet över Donbassregionen nära ukrainsk-ryska gränsen sköts planet ned av en luftvärnsrobot.

Samma år hade det uppstått konflikter i regionen i en förlängning av den ukrainska revolutionen och Krimkrisen. De ukrainska myndigheterna beskyllde de proryska separatisterna i Donbass för nedskjutningen, medan ryska myndigheter avsade sig ansvaret för flygkraschen.

Konflikten i Östukraina härjar fortfarande 2021 och orsaken till flygkraschen över Ukraina har ännu inte klarats upp.

6. Brinnande flygplan nödlandade i Riyadh

Saudia flight 163 efter olyckan

Stora delar av Saudia flight 163 hade brunnit upp när branden äntligen släcktes.

© FAA
  • Årtal: 1980
  • Antal omkomna: 301
  • Antal överlevande: 0

Den 19 augusti 1980 började det brinna i bagageutrymmet på ett Saudi Arabian Airlines Flight 163, ett Lockheed L-1011. Medan personalen försökte nödlanda brände lågorna hål i bagageutrymmets tak och elden spreds till planets kabin.

Flygplanet hann landa i Riyadh, men flygkaptenen lyckades inte påbörja evakueringen innan alla passagerare var medvetslösa av de giftiga gaserna från branden.

301 passagerare och personal omkom innan räddningspersonalen hann få ut dem ur det brinnande flygplanet.

5. Bomb ombord på flygplan från Kanada

Irländska sjömän bärgar lik från Air India 182

Irländska sjömän bärgar lik från det störtade planet Air India 182.

© Irish Defence Forces
  • Årtal: 1985
  • Antal omkomna: 329
  • Antal överlevande: 0

Den 23 juni 1985 placerade kanadensiska terrorister en bomb ombord på ett Air India Flight 182, en Boeing 747-237B, på väg från Kanada till Indien.

Före avgång hade kanadensiska myndigheter underrättats om att det fanns risk för bombangrepp på grund av en upptrappad konflikt mellan sikher och hinduer i Kanada.

Planet lyfte trots detta och först när planet befann sig nära den irländska kusten exploderade bomben och 329 personer omkom.

Resterna av det bombade planet hamnade i Atlanten.

4. Öppen bagagelucka orsakade flygkrasch över Paris

  • Årtal: 1974
  • Antal omkomna: 346
  • Antal överlevande: 0

Ett litet misstag ledde den 3 mars 1974 till en av historiens värsta flygolyckor.

Under en mellanlandning i Paris misslyckades en anställd på ett Turkish Airlines Flight 981 med att försluta säkerhetsanordningen ordentligt, vilket fick fatala konsekvenser.

Kort efter avgång blåste luckan upp och slets av, vilket orsakade en explosion.

Kablar slets av och piloterna förlorade kontrollen över flygplanet, som störtade mot marken och landade i Ermenonville-skogen i närheten av Paris.

3. Flygkollision i luften i närheten av New Delhi

Boeing 747 från Saudi Arabian Airlines

Den saudiska jumbojeten kolliderar med ett kazakstanskt plan, eftersom de kazakstanska piloterna missförstod den engelske flygledaren.

© Andy kennaugh
  • Årtal: 1996
  • Antal omkomna: 349
  • Antal överlevande: 0

En Boeing 747 från Saudi Arabian Airlines hade precis lyft från flygplatsen i New Dehli i Indien då det träffades av en Ilyushing Il-76 från Kazakhstan Airlines som var på väg att landa.

Vid kollisionen, som skedde 4 300 meter över byn Charkhi Dadri, träffade det kazakstanska planet det saudiska planets vänstra vinge med stjärten och bägge flygdelarna kapades av.

Samtliga 312 passagerare ombord på det saudiska flygplanet och de 37 på det kazakstanska planet omkom.

Flygolyckan berodde på att de kazakstanska piloterna på grund av dåliga kunskaper i engelska hade gått ned på en lägre höjd än flygledaren hade anvisat.

2. Japansk flygkrasch efter felaktig reparation

Olycksplatsen för det japanska planet JAL 123

Boeing 747 från Japan Airlines störtade i ett skogigt bergsområde nordväst om Tokyo efter 32 minuters flygning utan stjärtfena.

© Polfoto/PANA/Ritzau Scanpix
  • Årtal: 1985
  • Antal omkomna: 520
  • Antal överlevande: 4

Under en kort inrikesflygning punkterades tryckkabinen på JAL 123, en Boeing 747 från Japan Airlines, strax efter starten från flygplatsen i Tokyo, Japan.

Övertrycket slet loss stjärtfenan och samtidig slets rören i planets hydrauliksystem av och tömdes på hydraulikvätska.

Trots att piloterna inte längre kunde styra flygplanet fortsatte den stora maskinen att flyga vidare i 32 minuter, innan den störtade ned i ett bergsområde.

Fyra kvinnliga passagerare överlevde mirakulöst. De satt samtliga på vänster sida i planets bakre del, vilket var det enda område som var intakt efter kraschen.

Olyckan berodde på en felaktigt utförd reparation efter en hård landning sju år tidigare.

Med 520 omkomna är flygolyckan den dödligaste med endast ett flygplan inblandat.

1. Världens värsta flygolycka inträffade på Teneriffa

Rester efter flygolycka på Teneriffa 1997

Stjärtroder och vrakdelar låg utspridda över Los Rodeos-flygplatsens startbana efter världshistoriens värsta flygolycka den 27 mars 1977

© Tony Comiti/Sygma/Getty images
  • Årtal: 1977
  • Antal omkomna: 583
  • Antal överlevande: 61

Historiens värsta flygolycka ägde rum på land, på den spanska semesterön Teneriffas flygplats. Katastrofen inträffade när två Boeing 747-fly kolliderade på landningsbanan, som var insvept i tät dimma.

Det ena flygplanet, från nederländska KLM, hade 248 passagerare ombord, medan det andra, från Pan-Am, hade 396 passagerare.

Utan att vänta på tillstånd lät KLM-kaptenen sitt flygplan att dåna fram längs startbanan i tron att den var fri.

För sent upptäckte han det andra planet.

Vid kollisionen började Pan Am-planet att brinna och bara 61 av passagerarna ombord överlevde. Samtliga 248 ombord på KLM-planet omkom.