Redan om några få år blir det möjligt att som passagerare välja att flyga med elflygplan.
Flygplanstillverkaren Eviation har nu fått de första beställningarna på sitt niositsiga elektriska flygplan Alice.
Planet sätts in på rutter i nordöstra USA av flygbolaget Cape Air, som opererar från staten Massachusetts.

En prototype på elflyet Alice blev præsenteret i Paris i juli 2019 (indsat). Allerede i 2022 skal det i drift i det nordøstlige USA.
Det första elflygplanet i sitt slag
Till skillnad från andra kommande elflygplan är Alice redan från början konstruerat för att flyga på el.
Motorerna bakom de tre propellrarna drivs av litiumjonbatterier med en kapacitet på 900 kilowattimmar. Som jämförelse kan nämnas att batterierna i en elbil som Tesla Model S levererar cirka 60 kilowattimmar.
Planets fulladdade batterier ger en räckvidd på cirka 1000 kilometer.
För varje timme planet är i luften måste batterierna därefter laddas i en halvtimme.
Av planets maxvikt på 6350 kilo står enbart batterierna för 3700 kilo.
De är fördelade i flera moduler i skrovet och vingarna, och liksom planets motorer kan modulerna fungera som backup för varandra.
Elflygplan vinnare på många sätt
Flygplanets normalhastighet blir 445 kilometer i timmen och tillsammans med den begränsade räckvidden betyder det att det är lämpat för mellandistansrutter.
Det finns flera fördelar med det eldrivna flygplanet jämfört med traditionella plan.
Det är mer miljövänligt men även mer ekonomiskt.
Dels är ström billigare än flygbränsle, dels är elplanet lättare att underhålla då motorerna har färre rörliga delar.
Dessutom bullrar det mindre än traditionella flygplan.