Boom Supersonic, Overture, Concorde, overlydsfly

Concordens gröna ersättare lyfter 2025

Overture är namnet på ett nytt överljudsflygplan som snart är redo att lyfta. Flygplanet påminner om en Concorde, men låter betydligt mindre och drivs med en speciell typ av koldioxidneutralt bränsle.

Overture är namnet på ett nytt överljudsflygplan som snart är redo att lyfta. Flygplanet påminner om en Concorde, men låter betydligt mindre och drivs med en speciell typ av koldioxidneutralt bränsle.

Boom Supersonic

Den 24 oktober 2003 landade Concorde efter sin sista kommersiella flygning. I 27 år var den brittisk-franska flygplanstypen det enda överljudsflygplanet i reguljärtrafik, men så småningom blev det för dyrt att ha i drift. Concorden tvingades gå i pension.

Sedan dess har flera flygplanstillverkare haft planer på att återuppliva överljudsflygningar, och nu har Boom Supersonic tagit ett stort steg närmare att börja flyga med sitt supersnabba passagerarflygplan, Overture.

United Airlines, ett av världens största flygbolag, har just beställt 15 överljudsflygplan från Boom Supersonic och utöver det har de båda företagen kommit överens om att samarbeta för att utveckla flygplanet och det speciella bränslet som det kommer att använda.

Köpenhamn-New York på tre timmar

Boom Overture kommer att kunna flyga i 2 000 km/h och inte släppa ut någon koldioxid på grund av ett nytt slags bränsle i tanken.

Concorde byggdes på 1960-talet, och det innebär att ingenjörerna får börja från början med Overture.

På avstånd kommer Overture att påminna om Concorde med sin karakteristiska triangulära design, men det nya skrovet kommer att byggas av moderna, lätta kompositmaterial.

Motorerna kommer också att vara av en helt ny tyst variant som kan få upp det 80 ton tunga flygplanet i 2 000 km/h utan användning av så kallade efterbrännkammare. Concorde tvingades använda efterbrännkammare, vilket gjorde att flygplanets bränsleförbrukning var skyhög.

Boom Supersonic fokuserar särskilt på flygbränslet. Förbrukningen kommer att minskas genom att aerodynamiken optimeras, och dessutom måste det bränsle som Overture använder vara så kallat SAF, sustainable aviation fuel.

SAF är ett hållbart flygbränsle som produceras av avfall från jordbruket istället för råolja. Det ska göra flygplanet koldioxidneutralt.

Overture planeras lyfta för första gången 2025 och tas därefter i drift 2030.