Robotbåt tar sig runt i Amsterdams kanaler

Ingenjörer har utvecklat en båt som kan navigera på egen hand och de testar den på den svåraste banan i världen: Amsterdams kanaler.

Ingenjörer har utvecklat en båt som kan navigera på egen hand och de testar den på den svåraste banan i världen: Amsterdams kanaler.

MIT CSAIL

Forskare och ingenjörer från amerikanska MIT och Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions i Nederländerna har tillsammans utvecklat en autonom robotbåt som nu är redo att kasta loss i Amsterdams kanaler.

Den elektriska båten heter Roboat och har plats för fem personer. Ett fulladdat batteri ger upp till tio timmars segling.

För att ta sig fram genom stadens livliga kanaler använder båten detaljerade kartor och gps, medan ett system med 360-graderskameror och lidar hjälper till att navigera runt hinder.

ro-boat, drönare, Amsterdam

Ro-boat använder gps, 360-graderskameror och lidar för att hitta rätt.

© MIT CSAIL

Själva skrovet är en vanlig aluminiumkonstruktion medan den övre delen kan anpassas efter de aktuella behoven: Roboat är designat för att användas för exempelvis kanaltaxi eller sophämtning, eller så kan ett antal Roboater kopplas ihop och bilda en tillfällig flytbrygga.

Roboat seglar helt på egen hand, men i en kontrollcentral kan en operatör övervaka upp till 50 Robotar och ingripa om någon av båtarna stöter på oförutsedda problem eller om en olycka inträffar.

För ingenjörerna bakom navigationssystemet är Amsterdams breda nätverk av kanaler det perfekta testområdet. Antalet möjliga hinder är stort och hastigheten är inte så hög – hastighetsgränsen på vattnet är 6 km/h.