Det traditionella maskinrummet ombord har bytts ut mot kammare för batterier, som laddas upp med grön energi från vattenkraftverk. Fulladdade kan batterierna leverera 6,8 megawattimmar, vilket motsvarar batterier från cirka 100 Tesla-bilar. Batterierna ger fartyget en topphastighet på 15 knop.
Yara Birkeland har utvecklats och framställts i samarbete mellan den norske tillverkaren av kemiska ämnen och gödsel, Yara, och teknikföretaget Kongsberg. Kongsberg ska integrera och fintrimma fartygets system och sensorer, så att det i framtiden både kan fjärrstyras samt segla med full autonomi, det vill säga helt utan mänsklig inblandning.
På rutten mellan Porsgrunn och Brevik ska fartyget navigera i en smal fjord, samt segla under två broar. Dessutom måste containerfartyget klara de kraftfulla strömmarna och ta hänsyn till kraftfulla strömmar och undvika att kollidera med myriader av andra båtar som handelsfartyg, lustbåtar och kajaker.
Fartyget har genomfört sin jungfruresa från Horten till Oslo, där det efter covidrelaterade förseningar visades upp för allmänheten.
Det väntas tas i kommersiell drift 2022, varefter en tvåårig testperiod ska avgöra om det kan certifieras till full autonomi i norska farvatten.