Här är världens största fartyg

Både fraktfartyg, passagerarfartyg och krigsfartyg har vuxit enormt under de senaste 50–100 åren. En del är så stora att inte länge kan gå i hamn.

Världens största containerfartyg drivs av en propeller, vars blad är över tio meter långa.

© MSC (MEDITERRANEAN SHIPPING COMPANY)

I fartygsbranschen har mottot länge varit detsamma: Större, större, STÖRRE!

Världens största containerfartyg 1960 kunde frakta 490 containrar – i dag har rekordhållaren, OOCL Hong Kong, 21 413 containrar ombord.

Men eventuellt har vi nått gränsen för hur stora fartyg kan bli. Många av världens hamnar kan inte längre följa med, och de kan helt enkelt inte utvidgas mer.

Grafiken nedan är en interaktiv jämförelse av fartygens utveckling.

###

  • Containerfartyg är för stort för att gå i hamn
© OOCL

Rekordhållaren, OOCL Hong Kong, sjösattes i maj 2017 och är det ena av tre fartyg i en helt ny containerfartygsklass, som rymmer mer än 20 000 containrar.

Fartygen är så stora att de inte kan lägga till i någon nordamerikansk hamn.

###

  • Skyhögt kryssningsfartyg är lätt i toppen
© BERNARD BIGER/ROYAL CARIBBEAN

Världens största kryssningsfartyg, Harmony of the Seas, är en flytande stad med plats för 6 780 passagerare och 2 300 besättningsmedlemmar.

Trots sina 18 däck kantrar fartyget inte, eftersom motorer och ballasttankar är placerade i botten medan överbyggnaden är gjord av lätta material.

##

  • Hangarfartyg behöver aldrig tankas
© U.S. NAVY

Hangarfartyget USS Gerald R. Ford är amerikanska flottans nyaste hangarfartyg.

Det atomdrivna fartyget med en besättning på 4 660 man kan segla i årtionden utan nytt bränsle och kan vara i aktiv tjänst till år 2100.

##

  • Världens största fartyg borrar efter gas
© POLARIS IMAGES/SHELL

Den flytande borrplattformen, Prelude FLNG, är samtidigt världens största fartyg.

Skrovet är nästan fem fotbollsplaner långt och Prelude FLNG ska borra efter naturgas utanför Australiens kust.