Världens snabbaste bil 18/2014

Bilar slår hastighetsrekord med ånga, jetmotorer och raketer

"Världens snabbaste bil". En eftertraktad titel som har tillhört bilar som drivits av el, ånga och jetmotorer. Här är listan över de senaste hundra årens hastighetsrekord där du kan även kan läsa om ett fartfyllt rekordförsök 2016.

Världens snabbaste bil 1899 körde i 100 km/h

Belgaren Camille Jenatzy var först med att pressa an bil upp i den då galna hastigheten 100 kilometer i timmen med sin eldrivna bil 1899.

Sedan dess har både teknikerna och hastigheten genomgått en rasande utveckling och knappt hundra år senare satte RAF-stridspiloten Andy Greens rekord när han körde i väg i överljudshastighet i bilen Thrust SSC 1997.

Nu samme Andy Green på banan igen. I ett nytt rekordförsök 2016 ska han försöka att ge SSC Bloodhound titeln världens snabbaste bil genom att nå upp i 1 000 miles i timmen, eller lite över 1 600 kilometer i timmen med hjälp av en raketmotor.

REKORDLISTAN: "Världens snabbaste bil" under 100 år

Hastighetsrekorden har genom tiderna dominerats av brittiska och amerikanska bilar och därför har man fokuserat på att sätta rekord i miles i timmen (mph) – den första bilen över 100, 200, 300 miles i timmen och så vidare.

Nedan kan du se vem som varit de stolta innehavarna av rekordtitlarna:

1893:

Den franska bilen Jentaud, körd av Gaston de Chasseloup-Laubat är först med att sätta ett hastighetsrekord på land. Bilen kör på el och når en hastighet av 63 kilometer i timmen.

1899:

Belgaren Camille Jenatzy kör bilen Jamais Contente och är först med att nå hastigheten 100 kilometer i timmen.

1904:

Bilen Gobron Brillie är den första bilen som kör 100 miles i timmen eller över 160 kilometer i timmen.

1906:

Amerikaneren Fred Marriott styr bilen Stanley Rocket som kör på ånga. De sätter hastighetsrekordet 199 kilometer i timmen – ett rekord som först slås hundra år senare.

1927:

1000 HP Sunbeam blir den första bilen någonsin att köra i en hastighet av 200 miles i timmen, vilket motsvarar en hastighet i strax över 320 kilometer i timmen. Bilen körs av Henry Segrave, som senare omkom under ett rekordförsök med båten Miss England II.

1935:

Hastighetsrekordet når upp till 300 miles i timmen (eller 480 kilometer i timmen) när Blue Bird som körs av Malcolm Campbell sätter nytt världsrekord.

1963:

Craig Breedlove når i Spirit of America upp i en hastighet på 500 miles i timmen (eller 810 kilometer i timmen). Bilen hamnade i en saltsjö i slutet av rekordförsöktet efter ett åtta kilometer långt bromsspår när bromsskärmarna slets av bilen. Rekordförsöket erkändes inte officiellt eftersom bilen enbart hade tre hjul.

1964:

Donald Campbell kör i sin far Malcolm Campbells hjulspår i bilen Blue Bird CN7, och når upp i en hastighet av 652 kilometer i timmen.

1965:

I Sprit of America Sonic 1 är Craig Breedlove på banan igen, den här gången med en snabbare bil som når över 600 miles i timmen, innan den blir aerodynamiskt instabil och välter i en hastighet av över 1 000 kilometer i timmen.

1983:

Bilen Thrust 2 körs av Richard Noble och når en hastighet av 1 027 kilometer i timmen och ger därmed åter hastighetsrekordet till britterna efter att de tillhört amerikanerna en lång tid.

1997:

Den nya Thrust SSC-bil med Andy Green bakom ratten lyckas tack vare sina två Spey-turbofan jetmotorer att spränga ljudvallen och uppnå en hastighet av 1 227 kilometer i timmen.

2016?

Med Bloodhound SSC-projektet vill Andy Green försöka öka det nuvarande hastighetsrekordet med över 300 kilometer i timmen till 1 000 miles i timmen eller över 1600 kilometer i timmen. Bakom försökte står samma brittiska team som tillsammans klarade 1997 års rekord.

Raketbil dundrar in i rekordböckerna

Följ med ända in bakom ratten i Bloodhound SCC, som 2016 ska försöka nå de 1 000 miles i timmen med hjälp av sin kombinerade jet- och raketmotor och bli världens snabbaste bil: