Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nytt däck renar luften i staden

Framtidens däck ska rena staden från föroreningar som bilar släpper ut. Däcken ska fyllas med mossa och suga till sig vatten och koldioxid.

Goodyear

Biltillverkare världen över arbetar med att utveckla biltyper som inte förorenar luften. Nu tar däcktillverkaren Goodyear ett steg till.

Företaget har publicerat konceptet för ett nytt däck som inte bara skonar miljön utan till och med förbättrar den.

Runt navet på hjulets yttersida finns ett hålrum som är fyllt med mossa. När bilen rullar dras en luftström genom mosslagret, som i sin fotosyntes samlar in koldioxid från luften och friger syre.

Mossan hålls automatiskt fuktig med hjälp av däckets speciella konstruktion, som suger upp vatten från vägbanan och transporterar ut det i mosslagret.

Däcket har aldrig för lite luft

Däcket är inte fyllt med luft utan består i stället av flera skivor av gummi placerade sida vid sida med inbördes mellanrum.

Enligt tillverkaren ger denna speciella konstruktion ett gott väggrepp, en bra stötdämpning och dessutom ett lätt däck.

Företaget har också ambitionen att utvinna energi från mossans fotosyntes och använda den för att driva den teknik som ska byggas in i däcket.

Det kan vara sensorer som registrerar bilens rörelser och ett lysande band runt fälgen som varnar andra trafikanter om bilens manövrer.

© Goodyear

På företaget har man beräknat att hjulet i en stad som Paris med 2,5 miljoner bilar kommer att kunna omsätta 4000 ton koldioxid och frige 3000 ton syre om året.

Hjulet, som har fått namnet Oxygene, ska enligt planerna tillverkas av återanvänt gummi från redan uttjänta däck.

Hjulets rörelse håller i gång fotosyntesen

Hjulets konstruktion garanterar att lagret av mossa får vatten från vägbanan och koldioxid från stadsluften.

Läs också:

Bilar

Nu blir din campingvagn genomskinlig

2 minuter
vw-skandal
Bilar

VW-fusk: Så farliga är NOx-partiklarna

0 minuter
Bilar

320 km/t – utan förare

0 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

passowrd_reset.form.email_help
Ogiltig e-postadress

Skriv in lösenord

Vi har skickat ett mejl till med ett lösenord
Fel: Skriv in din kod

Nytt lösenord

Lösenord behövs
Visa Dölj