Mossan hålls automatiskt fuktig med hjälp av däckets speciella konstruktion, som suger upp vatten från vägbanan och transporterar ut det i mosslagret.
Däcket har aldrig för lite luft
Däcket är inte fyllt med luft utan består i stället av flera skivor av gummi placerade sida vid sida med inbördes mellanrum.
Enligt tillverkaren ger denna speciella konstruktion ett gott väggrepp, en bra stötdämpning och dessutom ett lätt däck.
Företaget har också ambitionen att utvinna energi från mossans fotosyntes och använda den för att driva den teknik som ska byggas in i däcket.
Det kan vara sensorer som registrerar bilens rörelser och ett lysande band runt fälgen som varnar andra trafikanter om bilens manövrer.
På företaget har man beräknat att hjulet i en stad som Paris med 2,5 miljoner bilar kommer att kunna omsätta 4000 ton koldioxid och frige 3000 ton syre om året.
Hjulet, som har fått namnet Oxygene, ska enligt planerna tillverkas av återanvänt gummi från redan uttjänta däck.
Hjulets rörelse håller i gång fotosyntesen
Hjulets konstruktion garanterar att lagret av mossa får vatten från vägbanan och koldioxid från stadsluften.