Nytt däck renar luften i staden

Framtidens däck ska rena staden från föroreningar som bilar släpper ut. Däcken ska fyllas med mossa och suga till sig vatten och koldioxid.

Goodyear

Biltillverkare världen över arbetar med att utveckla biltyper som inte förorenar luften. Nu tar däcktillverkaren Goodyear ett steg till.

Företaget har publicerat konceptet för ett nytt däck som inte bara skonar miljön utan till och med förbättrar den.

Runt navet på hjulets yttersida finns ett hålrum som är fyllt med mossa. När bilen rullar dras en luftström genom mosslagret, som i sin fotosyntes samlar in koldioxid från luften och friger syre.

Mossan hålls automatiskt fuktig med hjälp av däckets speciella konstruktion, som suger upp vatten från vägbanan och transporterar ut det i mosslagret.

Däcket har aldrig för lite luft

Däcket är inte fyllt med luft utan består i stället av flera skivor av gummi placerade sida vid sida med inbördes mellanrum.

Enligt tillverkaren ger denna speciella konstruktion ett gott väggrepp, en bra stötdämpning och dessutom ett lätt däck.

Företaget har också ambitionen att utvinna energi från mossans fotosyntes och använda den för att driva den teknik som ska byggas in i däcket.

Det kan vara sensorer som registrerar bilens rörelser och ett lysande band runt fälgen som varnar andra trafikanter om bilens manövrer.

© Goodyear

På företaget har man beräknat att hjulet i en stad som Paris med 2,5 miljoner bilar kommer att kunna omsätta 4000 ton koldioxid och frige 3000 ton syre om året.

Hjulet, som har fått namnet Oxygene, ska enligt planerna tillverkas av återanvänt gummi från redan uttjänta däck.

Hjulets rörelse håller i gång fotosyntesen

Hjulets konstruktion garanterar att lagret av mossa får vatten från vägbanan och koldioxid från stadsluften.

Läs också:

Airbus Beluga
Flygplan

Hur flyger ett flygplan?

2 minuter
Bilar

Visar fartmätare för hög hastighet?

0 minuter
formel 1 bil
Bilar

Hur fort går Formel 1-bilar?

1 minut

Logga in

Fel: Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
VisaDölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!