Elbil

Snart kan denna bilden vara historia.

© Shutterstock
Transport - Bilar

Genombrott: Snart laddas elbilar medan de körs

Forskare från Stanford har skapat ett koncept som överför ström mellan objekt i rörelse – trådlöst. Förhoppningen är att mobilen ska kunna laddas medan den ligger i fickan och att elbilar ska laddas under tiden de används.

De låter inte, de luktar inte och deras ekologiska fotavtryck är ytterst litet. Men trots sina fördelar kämpar elbilarna med ett stort problem.

Deras räckvidd är relativt liten och att ladda bilarna tar förhållandevis lång tid.

Men nu har forskare från Stanford nått ett genombrott som kan visa sig lösa elbilarnas problem.

Strömmen ska ökas

Forskarna har utvecklat en metod som kan överföra ström trådlöst till objekt som befinner sig i rörelse i närheten. Forskarna har lyckats överföra en milliwatt ström – tio miljoner gånger mindre än vad en elbil kräver.

Men forskarna är hoppfulla: Att öka strömmen är lättare än att utveckla själva metoden.

Forskningen bygger på ett MIT-projekt från 2007. Även i det projektet lyckades forskarna överföra ström till trådlösa objekt i rörelse, men då krävdes det att avståndet mellan de två objekten var konstant.

I det nya projektet kan avståndet variera.

Ladda telefonen i fickan

Konceptet fungerar genom att ett ’vibrerande’ elektromagnetiskt fält sätter igång ett elektriskt kretslopp som genererar ström.

Det kräver således att trådlösa uppladdare installeras på vägarna, men innebär att elbilarna kan laddas under tiden de körs.

Förhoppningen är att forskningen inte enbart kommer elbilsägare till godo. I princip ska trådlösa laddare kunna installeras i alla rum och på så sätt exempelvis ladda din mobiltelefon medan du befinner dig i rummet.