Gasa på med grönt samvete

Med en ny smart bilmotor blir bilen både en prisvärd familjebil och en sportig bil med muskler på samma gång.

Den första bilen med den nya VC-T-motorn skickas ut på vägarna i 2018.

© NISSAN

Efter mer än 20 år av utveckling är japanska ingenjörer nu klara med en bilmotor som bryter den eviga kompromissen: Ska motorn spara bensin eller ha många hästkrafter?

Den så kallade VC-T-motorn klarar både och. Med hjälp av en smart mekanisk anordning – en multilink – kan det så kallade kompressionsförhållandet justeras. Det är det som avgör om motorn är ekonomisk eller kraftfull.

Ta en titt inne i den nya motorn:

Motorn justerar sig på millisekunder

I en bensinmotor måste stora mängder bensin sprutas in i motorns cylindrar för att man ska få många hästkrafter.

För att utnyttja energin i förbränningen på bästa möjliga sätt ska bensinen pressas ihop hårt – kompressionsförhållandet ska vara högt.

Men om för mycket bensin komprimeras för hårt skadas motorn.

Det geniala med den nya motortypen är att den under vanlig körning nyttjar ett högt kompressionsförhållande och endast lite bensin.

Men om den behöver använda många krafter, vid exempelvis en omkörning, sänker den på några millisekunder kompressionsförhållandet och sprutar in mer bensin i cylindrarna.

Superkrafter och 25% mindre bränsleförbrukning

Den nya motorn har cirka 250 hästkrafter och använder ungefär 25 procent mindre bensin än en vanlig motor med så många hästkrafter.

Tillverkaren har lagt mer än 20 år på att utveckla den nya typen av motor.

© NISSAN

Det japanska lyxbilsmärket Infiniti lanserar den första bilmodellen med en VC-T-motor under 2018.