Elbilsrekorden står på kö: Se de häftiga siffrorna och framtidens bilar här

Elbilsförsäljningen slår rekord efter rekord, och övergången från bensin till el kommer sannolikt att ske snabbare än vad även de flesta optimister hade räknat med.

Elbilsförsäljningen slår rekord efter rekord, och övergången från bensin till el kommer sannolikt att ske snabbare än vad även de flesta optimister hade räknat med.

Vlad Tchompalov, Unsplash

Elbilsrekorden står nästan på kö för tillfället.

I september blev Tesla Model 3 den mest sålda bilen i Europa — inte bara den mest sålda elbilen, utan den mest sålda personbilen någonsin.

Det är första gången detta har hänt en elbil.

Ny spalt håller dig ajour med veckans största tekniknyheter

Nicolai Franck Teknikspalt
©

Spaltens författare är Nicolai Franck, teknikexpert med stora kunskaper inom teknik, prylar, internet och digitala tjänster.

Spalten är oberoende och inga företag har betalat för att medverka.

I Norge fortsätter elbilsförsäljningen att överträffa sig själv. I september var 77,5 procent av alla sålda personbilar helt elektriska, vilket innebär nytt världsrekord.

Räknar man även in laddbara hybridbilar var det totala antalet så kallade "miljöbilar" 95 procent.

Endast fem procent av nya personbilar som såldes i Norge i september var alltså rena bensin- eller dieselbilar.

Försäljningen av Tesla sticker ut

Framför allt är det försäljningen av Tesla som sticker ut i Norge.

Totalt sett stod Elon Musks elbilsföretag för 32,1 procent av alla bilar som såldes i Norge under september. Tesla Model Y, som precis har introducerats i Europa, var månadens mest sålda bil, följt av Model 3.

Tesla Model Y är kortfattat SUV-versionen av Model 3.

© Craventure Media, Unsplash

Även i Danmark sattes det nytt försäljningsrekord för elbilar under september och Tesla Model Y var den mest sålda bilen bland samtliga bränsletyper.

Här i Sverige fick Model Y nöja sig med en andraplats för samma månad.

Britterna är också galna i elbilar

Det är dock inte bara i Skandinavien som elbilar är en hit.

I Storbritannien var Model 3 septembers mest sålda bil före alla andra el-, hybrid-, bensin- och dieselbilar.

Förutom de ovan nämnda länderna ligger även Island och Nederländerna i framkant när det kommer till mottagandet av bilar som körs uteslutande på el.

Biluthyrningsfirma beställer 100 000 elbilar

Även inom biluthyrningsbranschen börjar det röra på sig ordentligt.

I slutet av oktober lade företaget Hertz en order på 100 000 Model 3 hos Tesla, som ska levereras löpande från november 2021 till slutet av 2022.

Det är den största enskilda beställningen av elbilar som någonsin gjorts.

Hertz kommer även att börja bygga ett eget laddnät på deras hyrstationer, vilket gör det lättare att ladda sin hyrbil.

Utbyggnaden av laddinfrastruktur släpar efter

Just utbyggnaden av laddnätet är för närvarande förmodligen det största – och kanske sista – hindret för att försäljningen i flera länder i Europa äntligen ska tippa över till förmån för elbilar.

Det är helt enkelt svårt att hinna med utbyggnaden av laddnätet i den ökande försäljningen av laddbara bilar.

I Danmark finns det nu en offentlig laddplats för varje elfte bil som kan laddas. För tre år sedan fanns det en för var fjärde el- och hybridbil.

Tesla öppnar sitt Superchargernätverk

Men även i laddinfrastrukturen sker det förändringar så sakteliga.

Tesla, som äger världens största snabbladdarnätverk, har precis för första gången öppnat sitt nätverk så att även andra bilmärken än bara Tesla kan ladda på företagets Superchargers.

Inledningsvis rör det dock enbart om ett experiment som gäller tio laddstationer i Nederländerna, men erbjudandet till alla elförare att ladda hos Tesla kommer sannolikt att spridas till allt fler länder.

I skrivande stund har Superchargernätverket drygt 3 250 laddstationer på världen över, som tillsammans har mer än 29 000 laddplatser.

Nya batterier räcker längre – och laddas snabbare

För många är det fortfarande oron för att inte ta kunna sig från A-B (även kallat räckviddsångest) som hindrar dem från att köpa en elbil.

Men här börjar den snabba utvecklingen inom batteritekniken att märkas på allvar.

Det är inte längre bara dyra elbilar som Porsche som kan ladda extra snabbt.

Både nya Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 har batterier som stöder 800 volts höghastighetsladdning.

Under optimala förhållanden kan Kia EV6 ladda betydligt snabbare än de flesta andra elbilar på marknaden i dag.

© Kia Motors

Det innebär att batteriet under optimala förhållanden kan ladda från mellan tio och 80 procent på 18 minuter, eller att du kan "tanka" 100 kilometers körning på bilen på bara 4,5 minuter.

Samtidigt börjar det dyka upp bilar med batterier som enligt uppgift har en räckvidd på upp till 800 kilometer på en laddning.

Räckviddsångest är snart passé

Tittar man på Norge verkar det som att de klassiska elbilsbekymmerna snart är ett minne blott. Det säger Øyvind Solberg Thorsen, direktör för Norges Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV):

– I stort sett alla nybilsköpare vill ha elbilar. Både räckviddsångest och andra osäkerheter hör snart till historien då de nya elbilarna som nu lanseras har en bra och ännu snabbare laddningshastighet, säger Øyvind Solberg Thorsen.

Han säger även att de nu över 400 000 norska elbilsägarna har så pass stor erfarenhet av att köra elbil att deras positiva upplevelser sprider sig till vänner och bekanta.

Det saknas en billig elbil på marknaden

I stort sett alla traditionella bilmärken har numera elbilar i sitt sortiment, även bilar som byggts från grunden som elbilar.

Men det finns en sak som behövs innan elbilsförsäljningen kan ta nästa steg – nämligen en elbil som de allra flesta har råd med.

Det är dock något som bland annat Volkswagen jobbar intensivt med att utveckla.

Volkswagens ID.Life planeras få ett utgångspris på bara 20 000 euro. Det motsvarar 200 000 svenska kronor.

© Volkswagen

Förra månaden presenterade den tyske bilmastodonten en konceptbil vid namn ID.Life, som planeras vara klar för marknaden 2025, och som, enligt Volkswagen, kommer att ha ett utgångspris på 20 000 euro (vilket motsvarar ungefär 200 000 kronor).

Fler exotiska elbilar på väg

Samtidigt dyker allt fler exotiska bilar upp på marknaden.

Rivians elektriska pick-up är en frisk fläkt på elbilsmarknaden. Amazon äger för övrigt 20 procent av företaget.

© Rivian

I USA har det delvis Amazonägda Rivian just lanserat sin elektriska version av en modern pickup.

Likaså kommer Volkswagen troligen att lansera ID.Buzz redan 2022 eller senast 2023, vilket är det tyska bilföretagets första eldrivna version av den legendariska Folkabussen.

ID.Buzz är den elektriska versionen av det legendariska folkvagnsbussen. Bilen når dock inte ut på marknaden förrän 2022 eller 2023.

© Volkswagen

Samtidigt som det pågår en enorm utveckling inom framtidens elektriska mobilitet kan man nog förvänta sig att utvecklingen av nya bensin- och dieselmodeller kommer att dö ut sig själv.

Inga bilföretag kommer att lägga pengar och energi på att utveckla forntida teknik, vilket är precis vad bensin- och dieselbilar är på väg att förvandlas till.