Det finns flera skäl till att självkörande lastbilar är på väg att lägga sig i täten. Först och främst är deras rutter fastlagda i förväg, och de kör större delen av tiden på motorvägar och huvudleder, där trafiken är enklast.
Dessutom är lastbilarnas storlek en fördel. Det finns mer plats för de datorer och sensorer som fordonet behöver för att kunna orientera sig.
Slutligen kan sensorerna placeras högre upp på en lastbil, vilket ger längre sikt och bättre överblick.
🎬 VIDEO: Se presentationen av den autonoma lastbilen
TuSimples lastbilar orienterar sig med hjälp av optiska kameror, radar och så kallad lidar, som fungerar som radar fast med ljusvågor i stället för radiovågor.
Systemet ger en sikt på en kilometer eller cirka dubbelt så långt som en chaufför kan orientera sig.
Samtidigt är den autonoma lastbilens reaktionstid enligt TuSimple 15 gånger kortare, och den datorstyrda färden mer flytande med färre inbromsningar och filbyten.
Det ger mindre slitage på däcken och en bränslebesparing på cirka tio procent. Dessutom minskar fraktkostnaderna med 40 procent, eftersom chaufförens lön också sparas in.
Om de nya försöken faller väl ut, räknar företaget med att sätta minst 50 autonoma lastbilar i kommersiell drift 2024.