Formel 1

Formel 1-bilens fram- och bakvingar trycker ned bilen mot vägen med så stor kraft att den i teorin kan köra uppochned.

© SHUTTERSTOCK & LOTTE FREDSLUND

Stämmer det verkligen att Formel 1-bilar kan köras uppochned?

Jag hörde kommentatorerna i ett Formel 1-referat säga att en Formel 1-bil skapar så stark "downforce" att den skulle kunna övervinna gravitationen och köras uppochned. Stämmer det?

11 mars 2018 av Redaktionen

En formel 1-bil kan vid höga hastigheter skapa en downforce – en nedåtriktad kraft som trycker bilen mot underlaget – som är cirka 3,5 gånger större än gravitationen.

Därför skulle den teoretiskt kunna köras uppochned. Downforce skapas av bilens underrede samt främre och bakre spoilers fungerar som flygplansvingar – fast tvärtom.

Medan flygplanets vingar ska få planet att lyfta ska Formel 1-bilens spoilers hålla bilen pressad mot vägen vid höga hastigheter.

Luften delar sig i två strömmar när den passerar en spoiler. Formel 1-bilars spoilers är utformade så att luften strömmar snabbare längs undersidan.

Det skapar ett större tryck på spoilerns översida än på undersidan, och bilen trycks därför mot vägen. Ju snabbare formel 1-bilen går, desto mer downforce får den.

Hög fart suger fast bilen mot taket

Studerende ved University of Leicester har udregnet, hvad det kræver, for at en F1-racer kan køre på hovedet – dog kun i teorien, da eksperimentet kræver en ualmindeligt lang tunnel og en meget modig testkører.

Vetenskapen svarar på stora och små frågor i varje nummer av Illustrerad Vetenskap!

En formel 1-bil accelererar in i en tunnel. Både gravitationen och bilens downforce trycker den mot vägen.

När bilen når 180 km/h överstigs gravitationen av kraften i downforcen. Bilen svänger upp längs tunnelväggen.

Bilens spoilers utnyttjar luftmotståndet för att trycka bilen mot taket och övervinna gravitationen. Bilen körs uppochned.