© Shutterstock

Framtidens solceller imiterar växter

Nu har forskare uppfunnit solceller som imiterar växter fotosyntes. Men det finns en avgörande skillnad – solcellerna producerar inte socker som växter, utan solbensin.

9 september 2018 av Rolf Haugaard Nielsen

Bensin gjord av solljus. Den nästan utopiska visionen har blivit verklighet tack vare så kallade biomimetiska solceller, som använder bakterier till att kopiera växternas fotosyntes. Solcellerna är till och med mer effektiva än växterna.

Medan växter bra omsätter en procent av solljusets energi till sockerämnen som de använder i sin tillväxt, omvandlar de revolutionerande biomimetiska solcellerna tio procent av energin i solstrålarna till att skapa flytande bränsle liknande med bensin, petroleum och diesel.

Solcell och bakterie samarbetar

Biomimetiska solceller består av två komponenter, som framställer solbensinen av väte och växthusgasen koldioxid.

Först delar en solcell vattenmolekyler i syre och väte.

En ny sorts solcell får syre och väte att sippra upp direkt från ytan – med solljus som energikälla.