Varför har vissa bilars strålkastare ett blått sken?

När jag kör bil, möter jag allt fler mötande bilar med framlyktor som lyser blått. Vad beror det på?

© Shutterstock

Den förhållandesvis nya typen av lampa kallas för gasurladdningslampa eller xenonlampa. Gasurladdningslampan har i motsats till vanliga billampor ingen glödtråd. I stället finns det inne i lyktan en gas, som består av kvicksilver och ädelgaser, däribland xenon. Gasen befinner sig mellan två elektroder i en glaskolv av kvarts, och den börjar lysa, när det läggs en högspänning över elektroderna. Det är riktigt att det speciella ljuset, som ofta syns på lite dyrare bilar, ser blått ut, när det jämförs med ljuset från traditionella bilstrålkastare. Ljusets sammansättning motsvarar faktiskt dagsljusets, och rent tekniskt betraktas ljuset som vitt. Lyktorna har större ljusstyrka än traditionella billyktor, och ljuset sprids bättre. Det ökar dock risken för att blända mötande, och därför måste bilar med gasurladdningslampor vara försedda med automatisk nivåreglering av ljuset, så att ljusstrålen pekar snett nedåt. Lyktan skall även vara försedd med en mekanism, som tvättar lyktglaset, så att man undviker ogynnsam brytning av ljuset. Lyktorna utvecklades som ett sameuropeiskt forskningsprojekt, där 19 länder deltog. Tanken med projektet var att utveckla lyktor, som använder mindre energi samtidigt som de ger mer ljus. En av nackdelarna med de nya lyktorna är dock att det tar ett par sekunder, innan ljuset lyser med full styrka.