Vad är fördelen med diskhjul?
Varför använder cyklister diskhjul bara på bakhjulet och alltid bara vid individuell start?

Fördelen med diskhjul är att de ger mindre luftmotstånd än ett traditionellt öppet hjul. Diskhjul är visserligen något tyngre, men det uppvägs mer än väl av det lägre luftmotståndet. Diskhjulets överlägsenhet demonstrerades 1984, när Francesco Moser introducerade det och direkt satte nytt rekord i entimmesåkning i Mexico Citys tunna luft. Man uppskattar att Moser kunde öka hastigheten med fyra kilometer i timmen tack vare de nya hjulen. Sedan dess har diskhjul blivit standard i samband med tempolopp med individuell start och används rutinmässigt av specialister som Lance Armstrong. Att diskhjul inte används i linjelopp med gemensam start, beror på att de är ömtåliga. De skulle lätt gå sönder, om cyklisterna skulle forcera gropiga bergvägar. Tempolopp med individuella starter körs däremot nästan alltid på vägar med bra beläggning. Samtidigt är diskhjul bra om man vill hålla en konstant, hög hastighet, men de är inte bra för frekventa växlingar i kurs och tempo. Diskar används enbart på bakhjulet, eftersom plötsliga vindstötar kan göra det svårt att styra en cykel med sådana på båda hjulen. På banor ser man dock ofta cyklister med två diskhjul. Själva hjulskivorna är gjorda av karbon, som är ett mycket lätt material och till exempel väger en femtedel mindre än aluminium. Hjulet består av två skivor med luft mellan.