Syftet med appen är att skapa ett alternativ till de stora techjättarna.
Enligt Dorsey ska detta ske genom att bygga ett nytt "öppet och decentraliserat" protokoll för sociala medier, vilket också är grunden för Bluesky.
Ta bort techjättarnas makt över användardata
Dorseys uppdrag är att användarnas data inte ska kontrolleras av ett enda företag. I stället ska företag och privatpersoner kunna bygga sina egna appar, tjänster eller rekommendationsalgoritmer baserat på samma underliggande nätverk och data som är tillgängliga för alla.
Detta står i skarp kontrast till affärsmodellerna bakom sociala medier som Instagram och Twitter, som drivs av ett moderbolag som kontrollerar både algoritmer och användardata.
Dorsey kommer med andra ord att göra sig av med de vattentäta skott som i dag hindrar internetanvändare från att kommunicera över sociala medier. Om du som användare till exempel inte gillar YouTubes automatiska rekommendationer ska du fritt kunna byta till en annan app som ger tillgång till samma filmer, men med ett annat rekommendationssystem.
Det är ännu inte känt när den färdigutvecklade appen går live.
Grunden för den nya sociala plattformen skapades och finansierades av Twitter redan 2019, men är enligt företaget helt oberoende.