Teknikspalten: Här är framtidens elektriska transportmedel

Skotrar, cyklar och små bilar ska göra framtidens stadstransporter mer hållbara – och kanske kommer bilar att styras av tankens kraft så småningom.

Skotrar, cyklar och små bilar ska göra framtidens stadstransporter mer hållbara – och kanske kommer bilar att styras av tankens kraft så småningom.

Mercedes-Benz

Den stora bil- och transportmässan IAA Mobility har just ägt rum i München, Tyskland.

Att döma utifrån de bilar, elcyklar och andra fordon som visades upp råder det ingen tvekan om att framtidens transport är elektrisk – och att framför allt bilindustrin har förstått att hållbarhet är ett område som de behöver konkurrera på.

Nicolai Franck Teknikspalt
©

Ny spalt håller dig ajour med veckans största tekniknyheter

Spaltens författare är Nicolai Franck, teknikexpert med stora kunskaper inom teknik, prylar, internet och digitala tjänster.

Han ger ut nyhetsbrevet Techliv och är värd för en podd med samma namn.

Spalten är oberoende och inga företag har betalat för att medverka.

Här har vi samlat några av de intressantaste och mest innovativa transportmedlen och framtidskoncepten – med särskilt fokus på alternativ till bilen och andra former av moderna stadstransporter.

Polestar Re:Move – en ny form av pakettransport

© Polestar

Jag vet inte riktigt vad man ska kalla den här prylen från det svensk/kinesiska företaget Polestar. Prototypen på Re:Move är åtminstone avsedd för leverans av paket – vanligtvis i städer där trafiken är tung och luftföroreningarna täta.

Re:Move är med sin bredd på blott 75 centimeter tolv centimeter smalare än en klassisk Christianiacykel. Det innebär att den kan köras på en cykelbana.

Enligt företaget kan Polestars elektriska stand-up transportlastcykel frakta upp emot 180 kilo. Det innebär att det finns gott om möjligheter att flytta även ganska tunga lådor och gods på denna nya form av transportmedel.

Microlino – världens (kanske) sötaste bil

© Microlino

Transportmedel avsedda för tätbefolkade städer är förmodligen en trend som vi kommer att få se mycket mer av.

Den kanske sötaste bilen – som i själva verket är en slags elektrifierad fyrhjuling – är Microlino. Trots att den är ytterst kompakt har den faktiskt en toppfart på 90 kilometer i timmen.

Den första versionen av bilen kommer snart att vara klar att skickas ut på Europas gator och gränder.

BMW står redo med elcykel

© BMW

Hur viktigt det är för tillverkare att signalera att de hänger med i hållbarhetsvågen blir riktigt tydligt när ett företag som BMW plötsligt presenterar en elcykel.

Enligt BMW kan i Vision AMBY, som cykeln heter, ställas in för att köras med tre olika topphastigheter på 25, 45 respektive 60 kilometer i timmen. Den kan alltså vara lika mycket moped som cykel.

Koncept-elcykeln är utrustad med ett stort batteri, vilket enligt företaget ger en räckvidd på 300 kilometer om du kör i den lägsta hastigheten.

Cykeln tillhör samma familj som en bil

BMW i Vision Circular

© BWM

Cykeln är en del av ett nytt återvinningskoncept, som även omfattar en bil, vid namn BMW i Vision Circular. Både bil och cykel är bland annat tillverkade av återvunnen aluminium och återvunnen plast.

Bilen använder också ljus, bland annat på fronten, för att ge karossen några av de designdetaljer som vanligtvis är gjorda av metall eller plast.

Billig elbil från VW ska göra elbilar till allmängods

© Volkswagen

Hittills har det egentligen inte funnits några bra alternativ om man är ute efter en prisvärd, liten elbil för stadskörning. Men detta segment kommer också utsättas för konkurrens inom kort.

På IAA-mässan presenterade Volkswagen en konceptbil med namnet ID. Life, som enligt plan ska vara klart för marknaden 2025 och ha ett startpris på 20 000 euro (motsvarande 215 000 svenska kronor.)

Volkswagen har även halverat ratten, lite i stil med Teslas nya modell S. Det är dock inte säkert att denna detalj kommer att vara kvar när bilens slutliga design är klar.

© Volkswagen

Tvåhjulig moped byggd för bilfria städer

Alternativen när det gäller tvåhjuliga elfordon blir alltfler. Det svenska företaget CAKE presenterade sin senaste moped, Makka, som har en helt unik design.

Den finns både i en version som har en toppfart på 25 kilometer i timmen och en som kan köras i 45 kilometer i timmen. Samtidigt presenterade Makka ett så kallat mobility bundle tillsammans med Polestar.

Det gör det inte bara möjligt att placera mopeden bak på din elbil – batteriet kan även laddas direkt via bilens batteri medan det transporteras.

Konceptet går ut på att ska parkera bilen utanför framtidens bilfria stadskärnor och köra vidare inne i staden på din moped.

Mercedes-Benz VISION AVT: Styr bilen med tankens kraft

Mercedes-Benz Vision AVT

© Mercedes-Benz

Bilmässor är även en plats där tillverkarna presenterar sina vildaste idéer. Mercedes-Benz valde att göra det med sin konceptbil VISION AVT.

Bilen är konstruerad för att styras med tankekraft via ett så kallat brain-computer interface (hjärna-datorgränssnitt). Det är dock en teknik som fortfarande befinner sig många år in i framtiden – om det ens blir av.

Mercedes hade dock tagit med en mycket tidig prototyp av själva bilens skal som bilmässans gäster kunde få bekanta sig med.

Mercedes Benz Vision AVT

© IAA Mobility

Långt ifrån alla transportmedel blir verklighet

Våra transportmedel elektrifieras snabbare än de flesta antagligen hade trott. Det innebär alltfler möjligheter att ta sig fram enkelt utan att behöva en stor bil.

Det är dock viktigt att komma ihåg att flera av de transportmedel som visas upp är koncept och prototyper och således är det inte alls säkert att de kommer att tillverkas i slutänden.