Inom loppet av fem år kommer människor inte längre att tänka på sociala medier när de hör namnet Facebook – åtminstone inte om det är upp till grundaren Mark Zuckerberg.
I stället ska teknikjätten övergå till att bli ett "metaverse"-företag. Med hjälp av glasögon som ser vanliga ut, men har inbyggd virtual reality-teknik, kommer mer av våra liv att flyttas över i "metaverse", en ny och mer interaktiv version av internet.
Där kan du – eller snarare din avatar – förflytta dig runt mellan olika rum på nätet, som du kan se och interagera med, och flera stora företag räknar med att både fritid och arbetsliv inom kort flyttar över i metaverse.

Ny spalt håller dig uppdaterad med veckans största tekniknyheter
Författare till spalten är Nicolai Franck, teknikexpert med stora kunskaper inom teknik, prylar, internet och digitala tjänster.
Han ger ut det danska nyhetsbrevet Techliv och är värd för ett poddprogram med samma namn.
Internet blir tredimensionellt
Metaverse är den senaste satsningen för bland annat Facebook. Ett slags internet+, som Mark Zuckerberg nyligen kallade "efterföljaren till det mobila internet" i en intervju.
Han beskriver konceptet så här:
Du kan tänka på metaverse som en personifikation av internet, där du i stället för att bara se innehåll, befinner dig i det. Mark Zuckerberg
Med andra ord: Medan din telefon eller dator är tvådimensionell, så är metaverse tredimensionellt.
Medan du i den nuvarande digitala världen bara tittar på en skärm utifrån, träder du in i ett metaverse i realtid.
Där kan ditt digitala "jag" – din avatar – på ett ögonblick teleportera dig från en plats till en annan och dela tredimensionella rum med andra.
Zuckerberg nämner helt konkret möjligheten att dansa eller utöva fitness med andra personer, även om du i verkligheten bara är hemma hos dig själv, iförd ett par digitala glasögon.
Därför ska du ta metaverse seriöst
Det låter helt galet, och det är svårt att föreställa sig att det snart är verklighet – eller att skulle vilja leva inuti det.
Oavsett, så måste vi ta det seriöst. För ordet "metaverse" nämndes inte mindre än 20 gånger i samband med Facebooks senaste redovisning, och det är inte någon slump.
Det är en enorm satsning för Facebook, som just har etablerat ett dedikerat metaverse-team, som ska arbeta med den tredimensionella framtiden.
Metaverse kräver digitala glasögon
Den nya 3D-versionen av internet kräver digitala glasögon för att upplevelsen på allvar ska bli autentisk. Och när det gäller dessa glasögon ligger Facebook i framkant.

De säljer redan VR-glasögonen Oculus Quest 2 och snart lanserar Facebook ett enklare glasögonpar i samarbete med Ray-Ban.
Båda glasögonen är dock i dag bara tidiga föregångare till vad Facebook (och flera andra teknikföretag) i själva verket vill utveckla – glasögon av samma storlek och vikt som vanliga glasögon, men som tekniskt är så avancerade att de kan kombinera den fysiska och den digitala världen.
Microsoft tror också på metaverse
Metaverse-konceptet kommer ursprungligen från science fiction-romanen Snow Crash från 1992. Men det är först nu som det har börjat nämnas inom teknikindustrin, som en gemensam beteckning för nästa internetgeneration.
Kort innan Mark Zuckerberg offentliggjorde sitt intresse hade Microsofts VD, Satya Nadella, just talat om metaverse som en framtid Microsoft satsar på — fast med fokus på arbetsplatsen.
Även spelföretaget Epic, som bland annat ligger bakom det populära spelet Fortnite, ser sig själva som ett metaverse-företag.
Gemensamt för företagen är att de tror att framtidens digitala tredimensionella internetvärld blir en plats där vi både arbetar och träffas socialt.

Skribentens avatar inne i en prototyp av metaverse från Spatial.io.
Ett annat kännetecken för metaverse-konceptet är att din avatar skulle kunna färdas vart som helst på internet. Du ska behöver alltså inte upprätta en ny när du förflyttar dig från Facebook över till Microsoft eller Fortnite.
Facebook vill tjäna pengar på digitala kläder
Om en sorts internet blir verklighet kommer det samtidigt att uppstå en ny ekonomi.
Facebook tjänar i dag i stort sett alla sina miljarder på reklam. Men det är inte vad Mark Zuckerberg tror blir den största inkomstkällan i ett framtida metaverse.
Facebook-grundaren tror däremot att digitala varor kommer att bli "jättestort" och nämner bland annat digitala kläder, som du köper till din avatar, som ett exempel. Men det skulle lika gärna kunna vara en digital Porsche.
För i metaverse är användarna digitala representanter för dem själva. Och oavsett om man går på arbetet, till gymmet eller på fest i den digitala metaverse-världen, så kommer människor att vilja visa vem de är - precis som i den fysiska världen.
Kommer det att bli verklighet?
Den stora frågan är naturligtvis om metaverse över huvud taget blir verklighet?
Framtiden blir sällan som vi föreställer oss och det är långt ifrån säkert att Mark Zuckerbergs eller Microsofts vision om ett tredimensionellt internet blir realiseras.
Men jag tror inte att det råder mycket tvivel kring att en ökande blandning av den digitala och fysiska världen är rubriken till nästa digitala era.
Det kräver dock fortfarande ett tekniskt genombrott, innan digitala glasögon blir så bra och tillräckligt billiga för att massorna ska köpa dem - och lätta och enkla nog för att vara behagliga att bära i flera timmar åt gången.
Så ta det lugnt och vänta med att sälja ditt hus för att permanent flytta in i metaverse. Varken Virtual Reality, förarlösa bilar eller äkta artificiell intelligens har blivit några riktigt stora revolutioner, som måste av världens "digitala präster" hade förutspått att de skulle.