Solceller säkrar grön och säker flygresa
Tyska forskare har tagit en titt på den moderna generationen av luftskepp i en ny studie.
Deras slutsats blev att de stora ballongformade luftfarkosterna kan spara in upp emot 99 procent av koldioxidutsläppen från vanliga jetflygplan.
Luftskeppen flyger med elektriska motorer, som får el från solceller ovanpå farkosten. Det är bara när luftskeppet ska lyfta som batterierna behöver laddas upp via en extern källa, men därefter är resan helt koldioxidneutral.
Batterierna kan naturligtvis kortsluta eller gå sönder på något annat sätt, men de nya luftskeppen är enligt Professor Christoph Pflaum, vid Friedrich–Alexander-universitetet i Erlangen–Nurnberg (FAU), avsevärt säkrare än tidigare generationer.
De flesta moderna luftskepp lyfts med helium, som till skillnad från väte inte är brandfarligt. Dessutom är riskerna lägre med elektriska motorer än med förbränningsmotorer.
Professor Pflaum är en av forskarna bakom den nya studien och han kallar solcellerna på luftskeppet för en "gamechanger".
Flera företag arbetar med att utveckla prototyper av de nya luftskeppen och majoriteten av dem använder sig av ultratunna solceller som kan ligga som ett böjbart yttre skikt runt luftskeppens ballong, som säkerställer farkostens lyftkraft.
Komfortabelt och klimatvänligt, men långsamt
Luftskeppen är gynnsamma för klimatet, men gör resplanen avsevärt längre.
En tripp över Atlanten – från London till New York – kommer enligt den nya studien att ta så mycket som två dagar och en natt. Hemresan kommer att ta hela tre dagar och två nätter, eftersom vinden motarbetar den stora luftfarkosten när den färdas åt det hållet.
Med ett modernt jetflygplan tar resan mellan de båda storstäderna omkring åtta timmar.
Förutom det gröna klimatsamvetet påpekar förespråkarna för luftskepp att resan blir bekvämare, som ett korståg över himlen för de 100-200 passagerarna.