Går du och funderar på att byta till elbil?
Då bör du, som med all annan teknik, sätta dig in i allt från de klara fördelarna, de små tillbakastegen och alla nyheter.
Detta har jag lärt mig efter sju månader som elbilist.

Ny artikelserie håller dig ajour med veckans största tekniknyheter
Spaltens författare är Nicolai Franck, teknikexpert med stora kunskaper inom teknik, prylar, internet och digitala tjänster.
Han ger ut nyhetsbrevet Techliv och är värd för ett poddprogram med samma namn.
Fördel #1: Du styr skutan med en fot
Det bästa med att köra elbil är utan tvekan att min bil har det som kallas "one-pedal drive".
Konceptet, som ursprungligen utvecklades av Nissan under namnet e-Pedal, går ut på att du i stort sett kan köra bilen med bara en fot.
När du släpper gasen bromsar bilen nämligen automatiskt in, och du behöver faktiskt bara använda den riktiga bromspedalen om du måste göra en hård inbromsning.
Det är inte bara ett helt fantastiskt sätt att köra bil. Samtidigt används den regenerativa bromskraften till att skicka tillbaka el till bilens batteri.
Utöver känns det betydligt säkrare att din bil börjar bromsa i samma ögonblick som du släpper gasen.
Det krävs närmast ingen övning för att lära sig att köra bil med en pedal och göra närapå perfekta inbromsningar vid rött ljus eller svängar. Och det gör det både lätt och verkligen behagligt att köra bil.
Det är inte alla elbilar som har one-pedal drive, så att bilen bromsar in till fullt stopp. Personligen skulle jag välja bort en elbil som inte har denna funktion.

En av nackdelarna med att köra elbil är att det fortfarande är långt mellan laddningsstationerna på sina håll och längre turer kräver därför lite extra planering.
Fördel #2: I framtiden behöver du inte växla
Elbilar har inte några växlar. Det innebär att motorns varv bara fortsätter uppåt ju mer du trycker på gaspedalen.
De flesta elbilar har därför mycket kraftfull acceleration jämfört med bensinbilar. Samtidigt ger det en lugnare körning, eftersom bilen kör i en enda lång glidande rörelse.
Om du — som jag — tidigare har haft en bil med manuell växling, känns det som en markant uppgradering.
Även om du byter från en automatväxlad bil, så känns det mycket modernare att bilen aldrig kör i för hög eller för låg växel – eller "hackar" när bilen byter växel.
För de allra flesta kommer det att bli avsevärt billigare att köra på el än bensin. Nicolai Franck
Fördel #3: El är billigare än bensin
Elbilar är fortfarande dyrare än bensinbilar.
Men under bilens livstid är det absolut sannolikt att det totala priset kommer att tippa i elbilens favör.
För de allra flesta kommer det att bli påtagligt billigare att köra på el än bensin. Lite beroende på vilken laddningslösning du har kan din utgift för el ligga under hälften av den motsvarande bensinutgiften.
Till det kommer att en elbil bör vara billigare i service. Det finns helt enkelt mycket färre delar på en elbil och därmed förre delar som kan gå sönder. Det finns heller inte partikel- och oljefilter som måste bytas ut.
Den största jokern är förstås hur bra batteriet håller, då det är den överlägset dyraste delen på en elbil.
Alla biltillverkarna har en eller annan form av garanti på sina batterier, men det är fortfarande oklart vad det eventuellt kan komma att kosta att byta ett batteri åtta-tio år fram i tiden.

För de flesta blir det billigare att tanka el än bensin, men priserna varierar fortfarande mycket och kan vara svåra att få överblick över.
Nackdel #1: Det krävs mer planering att tanka el
Allt är dock inte rosenrött i elbilslandet.
Till skillnad från en bensinbil som kan tankas så gott som överallt till ett relativt enhetligt pris, så måste man kartlägga sin körmönster ganska detaljerat för att hitta den optimala laddningslösningen som elbilist.
Kör du huvudsakligen korta turer kan du klara dig med en elbil med ett litet batteri. Kör du ofta långa sträckor måste du nog titta på en bil med ett stort batteri.
Stora batterier gör dock inte bara bilen dyrare att köpa, de är även mer belastande för klimatet att tillverka.
Bor du i hus kan du få en egen privat laddningsstation, vilket innebär lägre laddningspriser. Samtidigt är du alltid säker på att kunna ladda när du behöver det.
Bor du i lägenhet är du beroende av offentliga laddningsplatser. Och du kan inte nödvändigtvis vara säker på att hitta en laddstolpe hos den leverantör du eventuellt har en prenumeration hos.
Det kan vara enormt stor skillnad på hur snabbt de olika typerna av laddstolpar kan ladda din bil och det finns fortfarande områden där det är mycket svårt att hitta en laddningsstation.
Nackdel #2: Priser på uppladdning är något av en djungel
Som sagt kan det finnas stora besparingar att göra på att ladda en elbil jämfört med att tanka en bensinbil.
Personligen har jag sparat omkring 55 procent jämfört med vad jag skulle ha betalat för bensin till min gamla och ganska lilla bensinbil.
Men priserna för att ladda en elbil varierar enormt och det kan vara lite av en djungel att hitta rätt.
Även i detta sammanhang är det centralt att kartlägga sitt körbehov för att hitta rätt lösning.
Kör du 10 000 eller 50 000 kilometer om året? Laddar du bara hemma eller även ute? Bor du i hus eller lägenhet?
Om du kan ladda på en egen laddstolpe där hemma och om du sällan behöver ladda när du är på väg, kan du komma riktigt billigt undan.
Samtidigt har du möjlighet att ladda där hemma när elpriset är lågt, eller när koldioxidutsläppen från elproduktion är som minst.
Personligen har jag sparat omkring 55 procent jämfört med vad jag skulle ha betalat för bensin till min gamla och ganska lilla bensinbil. Nicolai Franck
Bor du i lägenhet eller ofta laddar när du i väg hemifrån är det svårare att hitta rätt laddningslösning.
Du kan bli tvungen att ladda på flera olika elleverantörers laddningsnätverk. Och det kan innebära att du får upprätta flera konton och samtidigt att priset kan variera markant.
Kör du inte så många kilometer om året lönar det sig knappast att prenumerera på gratis månadsuppladdning. Har du ett större körbehov kan däremot vara den klart billigaste lösningen.
Summa summarum: Tills infrastrukturen har kommit ikapp utvecklingen och det finns en jämnare och mer genomskinlig prisstruktur, så är det mer komplicerat att hitta den bästa och billigaste laddningslösningen jämfört med att bara köra in på första bästa bensinmack.
En elbil ger inte bara ett renare klimatsamvete. Det känns som en klar teknisk uppgradering. Nicolai Franck
Trots att det finns en del saker man måste undersöka och vänja sig vid när man byter till elbil, så har jag inte ångrat det en sekund.
En elbil ger inte bara ett renare klimatsamvete — det känns som en klar teknisk uppgradering. Och jag kan helt enkelt inte föreställa mig att jag någonsin kommer att äga en bensinbil igen.