Benzinpumpe

Så vet bensinpumpen att tanken är full

Ett enda klick – och bensinen slutar att flöda. Ett välkoordinerat system säkrar att bensinpumpen stängs av när tanken är full, så att det inte uppstår några farliga situationer när tankar.

Ett enda klick – och bensinen slutar att flöda. Ett välkoordinerat system säkrar att bensinpumpen stängs av när tanken är full, så att det inte uppstår några farliga situationer när tankar.

Shutterstock

Bensinmackens pumpsystem är baserat på den så kallade venturieffekten, som orsakas av tryckfallet i en vätska när den strömmar från ett större rör till ett mindre.

Tryckfallet skapar ett sug, vilket ben­sin­pum­pen utnyttjar som säkerhetsanordning.

Genom att leda bensinen genom en förträngning i handtaget uppnås en sugeffekt som drar luft genom ett litet rör, vilket mynnar i den ände av handtaget som man sticker in i bilen.

Vätska rinner genom rör med olika diameter

Venturieffekten kan förklaras så här: När en vätska rinner från ett större rör till ett mindre kommer vätskans hastighet att öka, men trycket att falla. Rinner vätskan tillbaka till ett större rör minskar hastigheten igen och trycket ökar.

© Shutterstock

Elektronisk mekanism skulle vara livsfarlig

När man väl börjar tanka strömmar luften fritt tillbaka genom det lilla röret och gör att man kan låsa handtaget så att bensinen strömmar av sig själv.

Men när tanken är full står bensinen så högt att den blockerar den lilla öppningen i bensinhandtaget och gör att luftströmmen stoppas, vilket får pumpen att slå ifrån.

Systemet uppfanns 1939 och är rent mekaniskt, så det innehåller inte någon elektronik som skulle kunna utgöra en risk i kontakten med bensinångorna.

VIDEO: Se rakt in i bensinpumpen här: