Robot från Tesla ska utföra vardagliga uppgifter

Tesla vill bygga mänsklig robot

Tesla har presenterat en robot som ska lösa rutinmässiga uppgifter. Men utvecklingen av mänskliga robotar är långt ifrån rutinmässig och kan bli den svåraste uppgiften för Teslas ingenjörer någonsin.

Tesla har presenterat en robot som ska lösa rutinmässiga uppgifter. Men utvecklingen av mänskliga robotar är långt ifrån rutinmässig och kan bli den svåraste uppgiften för Teslas ingenjörer någonsin.

TESLA

Elon Musks företag Tesla, SpaceX och Neuralink vill göra bilar förarlösa, sprida mänskligheten till andra planeter och koppla ihop människor och datorer. Att utveckla en människoliknande robot verkar vara ett naturligt nästa steg.

Men det kräver dock ett gigantiskt steg när det kommer till robotteknik.

Under en AI-konferens för kort tid sedan presenterade Elon Musk för första gången planerna för Teslabot – en så kallad humanoid robot – men han kunde då inte demonstrera själva tekniken utan välkomnade istället en dansare i en spandexdräkt upp på scenen.

VIDEO: Se Elon Musks bisarra presentation av Teslabot

Under presentationen berättade Musk att roboten med den interna arbetstiteln Optimus kommer att lanseras som en prototyp nästa år, att roboten kommer att lösa triviala, farliga och tråkiga uppgifter och att robotens händer kommer att fungera ungefär som mänskliga händer.

Mänsklig Tesla-robot

© TESLA

Tesla-roboten Optimus ska vara lätt, stark och långsam

Längd: 173 centimeter
Vikt: 56 kilo
Hastighet: 8 km/h – motsvarar snabbt gångtempo
Lyftkraft: 68 kg (marklyft) 20 kg (på axlarna) 4,5 kg (med utsträckt arm)
Kameror: 8

Robotens ansikte är en skärm som överför information, medan Teslas dator från helt självkörande bilar utgör bålen.

Elon Musk utvecklade att allt fysiskt arbete i framtiden, enligt honom, kommer att tas över av robotar, och att Teslaboten är ett steg på vägen mot den verkligheten.

Men att imitera naturen har beskrivits som robotingenjörernas största utmaning - och för vissa experter en större utmaning än att göra både självgående elbilar och återvinningsraketer.

Så vad krävs för att Elon Musk och Tesla ska knäcka koden?

Människans sinnrikhet ska översättas till robotar

Under presentationen betonade Elon Musk att Tesla redan har erfarenhet av den teknik som ska byggas in i Optimus från deras bilars programvara, sensorer och ställdon (länkarna mellan dator och mekanik).

Men en sak är att bygga roboten. Den verkliga uppgiften blir att få roboten att lösa ett brett spektrum av meningsfulla, mänskliga rutinuppgifter, som till exempel att montera en bult i en bil med en skiftnyckel.

Till och med för Tesla, med stor erfarenhet, väntar en gigantisk uppgift som ingen robotutvecklare ännu har lyckats lösa. Detta då även de mest triviala uppgifterna för oss människor - såsom att hälla upp en kopp kaffe eller vika tvätten - kräver ofattbar precision för en robot.

Listan över utmaningar för en Teslabot omfattar bland annat:

  • Robotens hjärna måste kunna förstå och navigera genom mycket mer komplexa miljöer än vad exempelvis Teslas bilar gör i trafiken.
  • Robotens armar och ben hålla balansen och hantera en nästintill oändlig variation av exempelvis ytor, byggnader, trappor och dörrhandtag.
  • De artificiella fingrarna och händerna ska kunna reagera på subtil sensorisk input och samtidig vara robusta.

Tvåbenta robotar är fortfarande bara prototyper

Även företag som Hyundai-ägda Boston Dynamics, som har utvecklat den mänskliga roboten Atlas i över tio år, är långt ifrån i mål även om roboten kan dansa, utföra parkour och slå kullerbyttor.

VIDEO: Se hur långt Boston Dynamics robotar har nått

Robotarnas rörelser upp och ner på olika ytor är imponerande, men Boston Dynamics har ännu inte släppt ut sina tvåbenta robotar i verkligheten eller lärt dem egenskaper som kräver en mänsklig hands mångsidighet.

VIDEO: Erfarna robotar faller, kraschar och snubblar fortfarande

Även de mest avancerade hand- och fingerproteserna har i nuläget bara börjat känna igen exempelvis ytstruktur och temperatur på föremål. Och forskningen kring interaktionen mellan två robothänder är i stort sett obefintlig.

Teslas Optimus är således långt ifrån redo att rullas ut, men erfarenhet, tusentals timmar i laboratoriet och en enorm ekonomisk injektion är ett bra ställe att börja.