scifi robot
Teknik - Robotar

Robotarna tar över världen

Människans hjärna är nästan obegripligt komplex. Därför har vi än så länge inte mycket att frukta ens från forskarnas bästa förslag till intelligenta maskiner.

Fiktion:

En av Star Treks populäraste figurer är roboten Data. Data är trots sin grönaktiga hud och underliga ögon nästan identisk med en människa. Han har medvetande, är vän med besättningen på Enterprise och äger till och med ett husdjur. Data har dock en konstgjord hjärna och saknar känslor. I många andra filmer, till exempel "Terminator", blir maskiner hotfulla mot de människor som har skapat dem. De ser oss som ett hinder och gör sitt bästa för att utrota oss.

Fakta:

Forskarna kan inte bygga en konstgjord hjärna som fungerar som Data. Faktiskt är vetenskapen mycket långt från att konstruera en robot med medvetande och intelligens – eller för den delen en robot som uppför sig som en människa. Det amerikanska företaget Boston Dynamics har utvecklat Atlas, som kan forcera trappor och hoppa över gropar genom att själv registrera hindren. Roboten är dock fortfarande klumpig – och har garanterat inga ambitioner att erövra jorden.

Illustrerad Vetenskap bedömer: På gränsen