© E.W. Hawkes, L.H. Blumenschein och J.D. Greer.
Teknik - Robotar

Ny ormrobot ska rädda människoliv

En ny sorts robot, som hämtar inspiration från växter och nervceller, kan revolutionera sättet robotar rör sig. Forskare hoppas att den i framtiden ska rädda liv.

Räddningsarbetare som söker efter människor i raserade byggnader kan i framtiden ta hjälp av ett nytt supervapen som kan bli skillnaden mellan liv och död.

Vapnet är en mjuk och ormliknande robot, som har utvecklats av forskare från Stanford University och som sätter en ny standard för hur robotar rör sig.

Inspirerad av naturen

Roboten är inspirerad av naturliga organismer som tillryggalägger avstånd genom att växa – som växter och svampar – och är gjord av rörformig plast som är invikt i sig själv. Ungefär som en ut-och-invänd strumpa.

På så sätt kan den hela tiden veckla ut plast med hjälp av lufttryck och få spetsen att växa utan att resten rör sig.

Rörelsemönstret som kan få avgörande betydelse i oframkomliga områden, som till exempel ruinerna efter ett jordskalv.

Gillar du robotar? Följ med till operationssalen där maskiner konkurrerar ut världens bästa kirurger.

”Även om robotens kropp sitter fast i spillrorna kan spetsen fortfarande förflytta sig framåt”, enligt Elliot Hawkes som leder studien.

Och det innebär att den kan användas till att exempelvis lokalisera jordskalvsoffer, leverera dricksvatten eller släcka bränder i slutna utrymmen.

Tar sig förbi hinder

© E.W. Hawkes, L.H. Blumenschein och J.D. Greer.

I testfasen har prototypen redan visat sitt värde genom att lyfta en 100 kilo tung massa, förflytta sig under en öppning på bara tio procent av dess egen diameter och åla sig över spik och klistrigt flugpapper.

”Den stora utmaningen är att ringa in vad den kan användas till”, säger Allison Okamura, ingenjör vid Stanford.