Nytt material gör solceller mer än dubbelt så effektiva

Perovskitmineraler har en säregen finmaskig nanostruktur, som gör dem bättre på att fånga in ljus än klassiska solceller. Nu har amerikanska forskare mer än fördubblat supermaterialets energiutbyte genom att byta ut en demmffa i solcellerna.

Förväntningarna är höga på solcellerna med det aktiva materialet perovskit.

Det är billigare att framställa och bättre på att samla in energi från olika typer av solstrålar.

Förväntningarna är höga på solcellerna med det aktiva materialet perovskit.

Särskilt sedan en grupp forskare vid Rochesteruniversitetet i New York nyligen publicerade en ny rapport som visar att de lyckats med att mer än fördubbla effektiviteten i de nya solcellerna.

Mineraler med speciellt mönster fångar in fler solstrålar

Perovskiter är en grupp mineraler som består av en förening mellan kalk, natrium, cerium eller strontium och titan, niobium eller järn.

De svarta eller vitaktiga mineralerna delar ett visst mönster på nanonivå som gör att de kan absorbera mer ljus och omvandla det till energi.

Perovskiternas finmaskiga struktur gör att de dessutom kan fånga in ett bredare spektrum av ljusstrålar än de klassiska kiselsolcellerna.

De senaste årtiondena har det forskats väldigt mycket i solceller, vilkas ljusabsorberande ämne är en perovskit i samspel med blybaserat salt, så kallade LHP (från engelskans lead-halide perovskite).

Illustration av perovskit-solcell

De blå-röda paren illustrerar en bruten förbindelse mellan elektron och atom. Genom att spegla perovskiternas finmaskiga kristallmönster gör plattorna med metall det svårare för elektronen och atomen att återupprätta förbindelsen, vilket gör solcellen mer effektiv.