Nytt material ändrar strålning

Grafen är ett superstarkt material som kan sända ut strålning med mycket hög frekvens. Det kan bland annat göra din elektronik betydligt snabbare i framtiden.

Juniks/HZDR

Materialet grafen är 200 gånger starkare än stål. Nu visar nya studier av grafen att det extremt starka och lätta materialet har ännu en överraskande egenskap.

När det träffas av gigahertzfrekvenser (rött), utsänder det strålning i terahertzområdet (blått, grönt och gult).

Strålningen får en betydligt högre frekvens och därför kan vågorna packa informationen upp emot 1 000 gånger tättare. Det kan göra framtidens elektronik supersnabb.

Fyra snabba om supermaterialet grafen:

• Andre Geim och Konstantin Novoselov fick Nobelpriset i fysik för sin upptäckt av grafen.

Ryssarna upptäckte grafen med tejp

Grafen upptäcktes då två ryska fysiker experimenterade med att riva av skikt av grafit med tejp. Grafit består av flera lager kol – grafen bara av ett – och plötsligt hade ryssarna upptäckt det tunnaste materialet som finns. Grafen har senare visat sig vara en utmärkt elektrisk ledare som förväntas kunna användas i exempelvis plattskärmar.

• Det mörka håret på bilden är färgat med grafen. Hårfärg med grafen lägger sig utanpå hårstråt.

Grafen ger bättre hårfärg

De flesta hårfärger är skadliga för håret. De tränger in i hårstråna och gör dem sköra och känsliga för statisk elektricitet. Amerikanska forskare har upptäckt att hårfärg baserad på grafen är skonsammare, eftersom den lägger sig utanpå hårstråna. Den är även vattenavstötande och därför mer hållbar.

• En ny laserteknik med grafen kan skapa mönster på livsmedel, som exempelvis rostat bröd.

Ny teknik ristar in grafenmönster i maten

En ny laserteknik förser livsmedel med mönster av grafen. Lasern omvandlar materialets eget kol till ett tunt lager av grafen, som exempelvis kan innehålla information om innehåll och utgångsdatum. Tekniken kan också skapa elektriska kretsar, exempelvis i sensorer som spårar bakterier.

• 3D-modellen av grafen är tillräckligt lätt för att kunna balansera på en blomma.

Grafen går från två till tre dimensioner

Hittills har grafen endast funnits som 2D-gitterstruktur (en atom tjock). Nu har forskare skapat grafen i 3D som behåller sin styrka genom att skriva ut materialet i lager åtskilda av luftfyllda porer. 3D-strukturen ger ett mycket lätt och starkt material som kan användas i exempelvis bilar, flygplan och batterier.