Ny teknik gör 3D-print 100 gånger snabbare

Forskare kan nu forma 3D-figurer i en flytande substans endast med hjälp av ljus. Tekniken kan bana väg för en betydligt mer effektiv och utbredd användning av 3D-skrivare.

Evan Dougherty, Michigan Engineering

Kemister vid University of Michigan i USA har uppfunnit ett nytt sätt att skapa 3D-utskrivna strukturer på. Det nya sättet är hundra gånger snabbare än den traditionella metoden.

Vanligtvis fungerar 3D-skrivare genom att de skriver ut många lager av ett material ovanpå varandra så att det gradvis bildas en 3D-struktur. Med den nya tekniken tar strukturen form i ett bad av en tjockflytande gel som härdas när den utsätts för ljus med vissa våglängder.

I forskarnas försök användes en hartsliknande gel som härdas när man skickar blått ljus med vissa våglängder mot den.

Samtidigt gäller att gelen inte härdas när den utsätts för ultraviolett ljus (UV-ljus). Därför kan forskarna styra var i badet gelen ska härdas och bli till en tredimensionell figur.

3D-figuren bildas i ett bad av ljus

undefined

Den nya 3D-utskriften bildas när vissa områden i ett kärl stelnar med hjälp av en flytande gel. Forskarna styr processen genom en fin balans mellan ultraviolett och blått ljus som skickas genom kärlet.