NASA

Nasas överljudsflygplan lyfter nästa år

Nästa år är det 18 år sedan det populära överljudsplanet Concorde gjorde sin sista kommersiella flygresa, men 2021 står Nasa redo med ett nytt ljudsvagt supersoniskt flygplan, som på sikt ska bli kommersiellt.

Redan 2021 går Nasas nya överljudsflygplan genom ljudvallen – men troligen är det ingen som hör det.

Syftet är att visa att det går att konstruera flygplan som flyger med överljudshastighet utan att skapa den tryckvågsknall som existerande överljudsflygplan gör.

Ursprungligen skulle planet, som kallas X-59 QueSST, vara klart först år 2021 och provflygas 2022, men Lockheed Martin som bygger planet har nu meddelat att det kan vara klart redan i år.

Ljudvallens knall är ett problem

Utmaningen är att det tystgående planet inte får ha ytor vinkelräta mot luftströmmen.

Därför har det en extremt aerodynamisk form och nosen är nästan hälften så lång som hela flygplanet.

Cockpiten saknar vindruta, så piloten får i stället orientera sig med ett kamerasystem.

Det blev klart och testat år 2019, då det visade sig att det tålde kraftiga vibrationer och stora variationer i tryck och temperatur. Alla planets delar ska gå igenom liknande tester.

När X-59 går genom ljudvallen hörs det ingen bang på marken utan bara ett ljud som påminner om när en bildörr stängs.