Den grundläggande principen bakom “blown wing” är att den luft som de små propellrarna blåser över vingens yta rör sig snabbare än den luft som annars susar fram över vingen när planet accelererar för att lyfta.
Propellrarna får det med andra ord att verka som om flygplanet rör sig snabbare än det egentligen gör, vilket ökar lyftkraften.
Mindre vingar är en fördel
Konceptet är därmed en ny lösning på flygplanskonstruktörernas eviga dilemma: Om ett plan förses med stora vingar får det större lyftkraft och kan lyfta på kortare sträcka, men i gengäld är stora vingar en nackdel när planet väl är uppe i luften och har nått sin marschfart.
Då ökar de stora vingarna luftmotståndet och gör flygplanet mer känsligt för turbulens.
Första eldrivna flygplanet ska snart testas
“Blown wing”-konceptet kan användas i kombination med motorer som använder vanligt flygbränsle men blir ännu mer relevant för framtidens eldrivna plan.
Hittills har Nasa gjort försök med en lastbilsmonterad testvinge för att undersöka luftströmmarna över den.
Det första flygplan som får “blown wing”-vingar blir experimentplanet Nasa X-57 Maxwell, som testas i år.