Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nasa gör om flygplansvingen

Eldrivna propellrar kan innebära betydligt mindre vingar på framtidens flygplan. Det ger bättre lyftkraft och minskar turbulensen ombord i flygplanet.

NASA

Propeller hjälper flygets lyftkraft

Ingenjörer på Nasa testar ett nytt koncept som radikalt kan förändra flygplanens utseende. Tanken är att förse flygplan med ett stort antal mindre, eldrivna propellrar som blåser ut extra luft över vingarna så att de ger större lyftkraft.

Följden blir flygplan som kan lyfta och landa med betydligt mindre vingar.

Den grundläggande principen bakom “blown wing” är att den luft som de små propellrarna blåser över vingens yta rör sig snabbare än den luft som annars susar fram över vingen när planet accelererar för att lyfta.

Propellrarna får det med andra ord att verka som om flygplanet rör sig snabbare än det egentligen gör, vilket ökar lyftkraften.

Mindre vingar är en fördel

Konceptet är därmed en ny lösning på flygplanskonstruktörernas eviga dilemma: Om ett plan förses med stora vingar får det större lyftkraft och kan lyfta på kortare sträcka, men i gengäld är stora vingar en nackdel när planet väl är uppe i luften och har nått sin marschfart.

Då ökar de stora vingarna luftmotståndet och gör flygplanet mer känsligt för turbulens.

Många små propellrar ger möjlighet till betydligt mindre vingar. Konceptet har testats på en vinge monterad på en lastbil.

© NASA

Första eldrivna flygplanet ska snart testas

“Blown wing”-konceptet kan användas i kombination med motorer som använder vanligt flygbränsle men blir ännu mer relevant för framtidens eldrivna plan.

Hittills har Nasa gjort försök med en lastbilsmonterad testvinge för att undersöka luftströmmarna över den.

Det första flygplan som får “blown wing”-vingar blir experimentplanet Nasa X-57 Maxwell, som testas i år.

Läs också:

Teknik

Varför har vindkraftverk tre vingar?

1 minut
Teknik

Satelliter får lift med världens största flygplan

9 minuter
Teknik

Nu kan flygplan hålla sig själva isfria

1 minut

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

passowrd_reset.form.email_help
Ogiltig e-postadress

Skriv in lösenord

Vi har skickat ett mejl till med ett lösenord
Fel: Skriv in din kod

Nytt lösenord

Lösenord behövs
Visa Dölj