Frukt kan användas som mobilbatteri

KAMPEN FÖR KLIMATET: Världens mest illaluktande frukt har visat sig ha potential som ett hållbart batteri i din mobiltelefon – den ska bara kokas och ugnsbakas först.

Det blir allt fler smarttelefoner i våra fickor, bärbara datorer på kontoren och elbilar på vägarna. Det är en sak att följa med i den växande efterfrågan på grön el – en annan att lagra den effektivt, billigt och miljövänligt.

Nu har forskare från University of Sydney i Australien hittat ett sätt att omvandla avfall från frukt till effektiva superkondensatorer – en effektiv form av energilagring som kan jämföras med ett batteri – och som potentiellt sett kan användas för att ladda din telefon.

Från stinkande frukt till luftig gel

Forskarna använde de oätbara delarna från frukterna durian och jackfrukter för att tillverka en så kallad kol-aerogel – ett extremt poröst material som har världens lägsta densitet och som visade sig fungera extremt bra som superkondensator.

Durian sägs lukta en blandning av petroleum, gammal ost och stinkande strumpor – medan smaken, med lite god vilja, påminner om vaniljpudding.