Sammansmältningen av internet och den verkliga världen blir möjlig på riktigt när mobilnätet 5G införs. Det kommer bland annat att medföra att grafik kan projiceras i ditt synfält med hjälp av speciella glasögon.

© Tim Robberts / Getty images
Teknik - Mobil

5G gör hela världen trådlös

2020 kommer forskarna att vara klara med nästa generations mobilnät: 5G. Det blir betydligt snabbare och öppnar dörrarna för allt från hologram till fjärrberöring.

Just nu surfar våra mobiltelefoner på fjärde generationens mobilnät, men 2020 förväntas 5G lanseras. Här är framtidsutsikterna:

5G tar över verkligheten

Personen till vänster är ett hologram – "holoportation" kommer att bli användbart på riktigt i och med 5G.

© Microsoft

Det största genombrottet för 5G blir användningen av augmented reality (förstärkt verklighet) där grafiska element projiceras i användarens synfält med hjälp av ett par glasögon så att det ser ut som att de är en del av den fysiska miljön.

5G kommer att vara mer än 30 gånger snabbare än 4G med en genomsnittlig hastighet på tio gigabit per sekund.

Det gör att tung grafik som exempelvis ett hologram utan problem kan strömmas till glasögonen medan användaren är på resande fot.

5G klipper kabeln till tv:n