Teknik - Material

Varför är glas genomskinligt?

”Varför är vissa material, till exempel glas, genomskinliga, medan de flesta inte är det? Är det för att man ser rakt igenom atomerna? Är glas egentligen helt genomskinligt, för det bör ju finnas något som stoppar?”

Ljus består av fotoner, som är små paket av elektromagnetisk energi. Det är bara när merparten av fotonerna lyckas slinka igenom ett material som vi upplever det som genomskinligt. När ljus träffar atomerna i de flesta material, får det elektronerna att byta bana eller atomkärnorna att vibrera. Istället för att passera igenom materialet absorberas ljusets energi och omvandlas då till värme. I glas är atomsammansättningen emellertid just sådan att energin i det synliga ljuset är för stor för att få atomkärnorna att vibrera och för liten för att få elektronerna att byta bana. Resultatet är att det synliga ljuset går nästan obehindrat genom glasrutan. Även om glas upplevs som genomskinligt, är det faktiskt inte allt ljus som når igenom. När ljuset träffar till exempel en ruta, reflekteras cirka fyra procent, och det samma gäller när ljuset skall ut genom rutan igen. Det är alltså normalt bara omkring 92 procent av ljuset som når igenom. Resten kallas för glasets reflexförlust. Medan ett fönster alltså låter det mesta av det synliga ljuset slippa igenom, stänger det emellertid ute huvuddelen av den ultravioletta och infraröda strålningen. Glasets förmåga att bromsa den infraröda strålningen är faktiskt orsaken till att det kan bli så varmt i ett växthus. Värmen uppstår för att det synliga ljuset passerar genom glaset och värmer upp jorden och växterna. Jorden och växterna avger sedan infraröd värmestrålning, men glaset låter den inte komma ut. Resultatet är den välkända kraftiga uppvärmningen.