Varför är inte rostfritt stål magnetiskt?

En del köksredskap av rostfritt stål är inte magnetiska, men köksknivarna hänger säkert på magnetlisten. Vad beror det på?

Stål består av järn och lite kol. Rostfritt stål är däremot en legering av stål och minst tio procent krom och ofta andra grundämnen.

Järn är i sig självt magnetiskt, men när det blandas med andra slags metaller kan legeringens magnetiska egenskaper försvinna. Det beror på att de andra metallerna förändrar materialets kristallstruktur, så att de små magneterna inne i metallen pekar i olika riktningar.

Vissa metaller är helt icke-magnetiska eller svåra att magnetisera, och därför blir legeringens totala magnetfält svagare.

Flera olika varianter av rostfritt stål

? Austenitiskt rostfritt stål innehåller krom, nickel samt lite kol och molybden. Det är formbart och används exempelvis i dörrhandtag. Austenitiskt stål är oftast icke-magnetiskt på grund av det stora krominnehållet.

? Martensitiskt rostfritt stå innehåller en del kol samt lite molybden och nickel. Stålet är magnetiskt och dess hårdhet lämpar sig väl för knivar.

? Ferritiskt rostfritt ståinnehåller 12–18 procent krom och används bland annat i kylskåpsdörrar. Det är magnetiskt.

Magnetism beror på riktning

Metaller och blandmetaller, så kallade legeringar, består av många små magnetiska områden med olika fält och styrka.

Ett ämne är magnetiskt, när magnetfälten från alla små magnetiska områden inne i metallen eller legeringen pekar i samma riktning:

I icke-magnetiskt rostfritt stålpekar de små magneterna i olika riktningar, så att materialet blir icke-magnetiskt:

Magnetism finns överallt

På bara tio minuter med Blixtakademin blir du klokare på ett av fysikens grundläggande ämnesområden: