3D-animation av aluminium - designad utifrån diamanters struktur

Aluminium är en mycket lätt metall och används bland annat till folie. Det nya aluminiumet imiterar diamanters molekylära struktur och väger blott en fjärdedel av vanligt aluminium.

Teknik - Material

Forskare har designat otroligt lätt aluminium

Med utgångspunkt i strukturen hos diamanter har amerikanska forskare designat en ny typ av aluminium som är så pass lätt att den kan flyta på vatten.

Aluminium är ett omtyckt byggmaterial. Det behövs ytterst lite energi för att smälta om. Det rostar inte. Det är starkt i legeringar. Och viktigast av allt - det är otroligt lätt.

Men tänk om det kunde bli ännu lättare. Så lätt att det kan flyta på vatten!

Det var målet för en grupp forskare från Utah State University i USA som har designat aluminium med en speciell kristallstruktur som enbart väger en fjärdedel av vanlig aluminium.

Lånar sin struktur från diamanter

De tog sin utgångspunkt i strukturen hos diamanter, men har på en molekylär nivå bytt ut diamantens kolatomer med tetraeder - mikroskopiska trianglar av aluminiumatomer.

Det nya aluminiumet bygger på en struktur där det på molekylär nivå sitter ihop i små trianglar. Materialet är byggt med strukturen hos en diamant som förlaga och väger endast en fjärdedel av vanligt aluminium.