Envis ketchup

Nu är det slut med ketchup som inte vill komma ut ur flaskan: Forskare har uppfunnit en beläggning som får den röda massan att rinna ned på tallriken.

Teknik - Livsmedel

Yta får ketchup att flyta

Nu är det slut med ketchup som fastnar på flaskans sidor. Forskare har utvecklat en sprej av vax som får varje droppe av den röda massan att rinna ut.

Du skruvar av locket och vänder uppochner på ketchupflaskan – men inget kommer ut.

Krångliga ketchupflaskor som inte släpper ut den röda massan är ett välkänt problem. Men nu är det slut med det.

På Colorado State University i USA har forskare tagit fram en beläggning av ofarlig och ätbar vax – en blandning av bi- och palmvax – som får ketchupen att rinna av flaskans yta och flyta ned på tallriken.

Material stöter bort varandra

Konceptet bygger på att vaxen är opolär. Det innebär att molekylernas elektriska laddningar är jämt fördelade. Omvänt är vätskor som ketchup baserade på vatten, som är polärt, där molekylerna har flera elektroner i ena änden.

De två olika polariteterna innebär att ämnena inte binder sig till varandra utan istället stöter bort varandra.

Vax ersätter giftigt ämne

Forskarnas lösning är ett alternativ till fluorkolväte som brukar användas för att göra ytor vätskeavvisande. Ämnet kan dock vara giftigt i stora mängder. Den nya vaxblandningen är dock ofarlig att få i sig.

Se nedan hur dropparna rinner av den vaxade ytan: