Teknik - Livsmedel

Varför är mögelost ofarlig?

När bröd blir mögligt, kastar vi bort det, för att det är osmakligt och farligt att äta, men varför är det inte farligt att äta mögelostar, till exempel en roquefort?

Mögelsvampar är en stor och mycket varierande svampgrupp, som angriper många olika organiska ämnen. Det finns till och med mögelsvamp, som angriper andra svampar. I vissa kulturer, speciellt i Asien, har mögelsvamp i århundraden använts i matlagningen och livsmedelsproduktionen, men på andra ställen uppfattas mögel mest som ett oönskat och osmakligt angrepp på mat, som förvarats felaktigt. Mögel är vanligt på bröd, men det kan angripa nästan alla former av livsmedel. Det är nu bara i den moderna kost- och hälsomedvetna världen som mögligt bröd har blivit något man under inga omständigheter äter. Tidigare var det om inte någon favoritmat så dock något man gärna sparade. Man visste nämligen att man genom att äta en bit mögligt bröd eller genom att lägga det på ett infekterat sår kunde dämpa en infektion eller helt slå ut den. Penicillin, ett av de mest kända bakteriedödande ämnena, kommer ju också från en mögelsvamp. Det kan dock trots allt vara riskabelt att äta mögligt bröd. De olika mögelsvamparna producerar nämligen mycket olika ämnen, och en del av dem kan orsaka allvarliga förgiftningar. När det rör sig om mögelost, finns det dock inget att vara rädd för. De professionella ostmakarna vet precis vilka mögelsvampar man skall använda för att ge till exempel en roquefort eller stiltonost färg och smak. Under tillverkningen har de full kontroll över vilka svampar som växer fram, och dessa svampar utsöndrar bara ofarliga ämnen, som bidrar till ostens smak.