Sanningen om kaffe

Kaffe dricks över hela världen och är mest populärt i Norden. Den svarta brygden har på senare år visat sig vara nyttigare än sitt rykte – men är å andra sidan riktigt dålig för klimatet.

Ny studie: Kaffe förändrar ditt dna

Intag av kaffe kan ha en effekt på vilka av dina gener som aktiveras och stängs av, och därmed också påverka din hälsa positivt. Den slutsatsen har dragits i en ny studie, utförd av forskare från Erasmus University Medical Center i Rotterdam.

På senare år har flera stuider visat att den svarta drycken kan bidra med en rad hälsofördelar – bland annat i form av en lägre risk att utveckla sjukdomar, som exempelvis hjärtsjukdomar, diabetes och Parkinsons sjukdom.

Hittills har forskare inte vetat varför. Men nu visar denna nya studie att orsaken kan ligga dold i den del av vårt dna, som inte ingår i den genetiska koden, utan styr hur generna ska bete sig – så kallad epigenetik.

De nederländska forskarna sökte efter så kallade epigenetiska markörer i dna från mer än 16 000 personer i USA och Europa.

De upptäckte att kaffedrickarna hade ett flertal förändringar i speciella metylgrupper kring deras dna. Ju mer kaffe de drack, desto större var chansen att hitta förändringarna.

Enligt forskarna kan metylgrupperna bland annat spela en roll i relation till kroppens matsmältning och inflammationstillstånd – och därmed också påverka vår hälsa. Forskarna understryker dock att det fortfarande krävs ytterligare undersökningar för att förstå exakt hur det hänger ihop.

”Kaffe är onyttigt” - Både och

Kaffe har ett dåligt rykte och har förknippats med både cancer och hjärtsjukdomar.

Men under det senaste årtiondet har forskarna hittat bevis på flera hälsofördelar med att dricka kaffe.

Fördelarna gäller dock bara om kaffet intas i måttliga mängder och inte hinkvis. Gränsen går vid ett dagligt intag på cirka 400 milligram koffein.

Det motsvarar fem koppar eller max en liter kaffe om dagen. Bland de gynnsamma effekterna finns nedsatt dödlighet, särskilt för hjärtpatienter.

Drycken ser också ut att ge ett visst skydd mot Parkinsons sjukdom, typ 2-diabetes och leversjukdomar – inklusive levercancer.

Kaffe är ett tveeggat svärd