Sanningen om kaffe

Kaffe dricks över hela världen och är mest populärt i Norden. Den svarta brygden har på senare år visat sig vara nyttigare än sitt rykte – men är å andra sidan riktigt dålig för klimatet.

”Kaffe är onyttigt” - Både och

Kaffe har ett dåligt rykte och har kopplats till både hjärtsjukdomar och cancer.

Men det senaste årtiondet har forskningen hittat bevis för en rad hälsofördelar med att dricka kaffe.

Fördelarna gäller dock bara om kaffet intas i måttliga mängder och inte hinkvis. Gränsen går vid ett dagligt intag på cirka 400 milligram koffein. Det motsvarar fem koppar eller max en liter kaffe om dagen.

Bland de gynnsamma effekterna finns nedsatt dödlighet, särskilt för hjärtsjuka.

Drycken ser också ut att ge ett visst skydd mot Parkinsons sjukdom, typ 2-diabetes och leversjukdomar – inklusive levercancer. Men studier pekar på att fördelarna kan förvandlas till nackdelar om du dricker ditt kaffe vid fel tidpunkt eller om du dricker fel sorts kaffe.

Enligt engelska forskare från University of Bath i England ökar ditt blodsocker exempelvis kraftigt om du efter en dålig natts sömn börjar med att dricka en kopp svart kaffe. Förhöjt blodsocker kan öka risken för att utveckla diabetes och därför anser forskarna att du alltid bör äta frukost innan morgonkaffet.

Dessutom har en större studie visat att filterkaffe är den hälsosammaste formen av kaffe. Den slutsatsen baseras på en studie av en halv miljon norrmän vars hälsodata och kaffevanor följdes under flera decennier.

De personer som drack mellan en och fyra koppar filterkaffe varje dag hade lägst dödlighet på grund av hjärt-kärlsjukdom – även lägre dödlighet ön de som inte drack kaffe alls.

Enligt forskarna är filterkaffe det hälsosammaste alternativet, då filtret fångar en stor del av de ämnen som kan öka det dåliga kolesterolet och risken för hjärt-kärlsjukdomar som exempelvis hjärtinfarkt.

Kaffe är ett tveeggat svärd

© shutterstock/lotte fredslund

Kaffe är dock inte bara en mirakeldryck.

Större mängder kaffe kan höja kolesterolvärdet och öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar hos personer med en viss genetisk mutation som bromsar nedbrytning av koffein.

Ämnet tillsätts dessutom i många bantningsmedel eftersom det sätter fart på ämnesomsättningen och fettförbränningen.

Tyvärr är effekten störst hos smala personer, där ökningen är ända upp till 29 procent.Överviktiga får nöja sig med bara tio procent.

Rekorddyrt kaffe har passerat en tarm

Det stämmer. Det dyra Kopi Luwak-kaffet har passerat genom tarmsystemet på ett djur. Kopi betyder kaffe på indonesiska och luwak är namnet på en mungo, som är stort som en stor katt. Luwaken, som på svenska heter indisk palmmård, klättar i träd och äter frukt och bär – inte minst från kaffebusken.

Den väljer noga ut de bästa bären, men djuret utnyttjar endast lite av det fruktaktiga skalet, och själva bönan kommer därför ut igen med avföringen. Kaffebönorna kittas ihop i magen och tarmen under transporten genom djuret, och det är dessa sammankittade ”kaffelortar” som blir till det mycket dyrbara Kopi Luwak-kaffet.

På de indonesiska öarna och på enstaka andra ställen i världen samlar bönderna upp lämningarna från marken i djungeln. Bönorna har sålts för upp till 6000 kronor per kilo, och det gör det exotiska kaffet till världens dyraste.

”Kaffe skadar klimatet” - Sant

Kaffe odlas i kaffebältet vid ekvatorn. Av de 2,25 miljarder koppar kaffe som dricks varje dag intas två tredjedelar i EU och USA.

I en studie från 2013 följde forskare kaffet från skörd i Costa Rica till butik i Europa och analyserade utsläpp av växthusgaser från de olika leden i kedjan.

Kilo växthusgaser som årligen släpps ut

om du dricker en kopp varje dag:

Kaffe

155 kilo

Vin

114 kilo.

Mandelmjölk

51 kilo.

Te

15 kilo.

36 procent av utsläppen sker innan kaffet når Europa medan resterande 64 procent släpps ut efter att kaffet har kommit fram.

Den största posten står konsumenten för eftersom 45 procent av kaffets totala klimatavtryck uppstår vid bryggningen.

Globalt innebär vår konsumtion av kaffe en årlig klimatbelastning på cirka 103 miljoner ton koldioxid.

Ny studie: Kaffe förändrar ditt dna

Intag av kaffe kan ha en effekt på vilka av dina gener som aktiveras och stängs av, och därmed också påverka din hälsa positivt. Den slutsatsen har dragits i en ny studie, utförd av forskare från Erasmus University Medical Center i Rotterdam.

På senare år har flera stuider visat att den svarta drycken kan bidra med en rad hälsofördelar – bland annat i form av en lägre risk att utveckla sjukdomar, som exempelvis hjärtsjukdomar, diabetes och Parkinsons sjukdom.

Hittills har forskare inte vetat varför. Men nu visar denna nya studie att orsaken kan ligga dold i den del av vårt dna, som inte ingår i den genetiska koden, utan styr hur generna ska bete sig – så kallad epigenetik.

De nederländska forskarna sökte efter så kallade epigenetiska markörer i dna från mer än 16 000 personer i USA och Europa.

De upptäckte att kaffedrickarna hade ett flertal förändringar i speciella metylgrupper kring deras dna. Ju mer kaffe de drack, desto större var chansen att hitta förändringarna.

Enligt forskarna kan metylgrupperna bland annat spela en roll i relation till kroppens matsmältning och inflammationstillstånd – och därmed också påverka vår hälsa. Forskarna understryker dock att det fortfarande krävs ytterligare undersökningar för att förstå exakt hur det hänger ihop.

”Kaffeproduktionen är hotad” - Sant

Den globala kaffemarknaden växer varje år. 2018 var produktionen 4,8 procent högre än 2017. Allt kaffe i världen kommer från två arter av kaffebusken, Coffea arabica och Coffea robusta.

Utöver det finns ytterligare 122 vilda arter i släkten Coffea, som enligt forskare är avgörande för kaffeproduktionen.

Deras gener ska användas för att göra odlade arter mer robusta mot insektsangrepp och klimatförändringar.

Av de totalt 124 arterna hotar utrotning hela 60%