insekter mad TOP
Teknik - Livsmedel

Du äter ½ kilo insekter per år

Insekter som bladlöss, fluglarver och andra larver letar sig varje år in i din magsäck via de frukter och grönsaker du köper i matbutikerna. I ansenliga mängder.

Bladlöss i spenaten och larver i de frysta bären.

Varje år sätter vi i oss mellan 0,5 och 1 kilo insekter, som helt naturligt befinner sig i våra livsmedel. Det uppskattar The Scientific American.

Smådjuren kan inte undvikas i dagens industriella livsmedelsproduktion, men utgör ingen hälsorisk.

Insekter är bra för dig

Både fluglarver, bladlöss, larver, kvalster och millimetersmå tripsar kan sitta och gömma sig i broccolin eller den frukt som mosas till juice och hamnar i ditt kylskåp.

Det är omöjligt att undvika om man inte antingen sprutbehandlar eller minutiöst finkammar alla frukter och grönsaker, innan de prepareras på livsmedelsfabrikerna – och det är antingen ett mycket ohälsosamt eller mycket dyrt alternativ.

Insekterna, däremot, finns det inga problem med. Upp emot 1?900 insektsarter är faktiskt ätbara och dessutom rika på proteiner och fulla med sunda ämnen som zink, järn och A-vitamin

Det finns en gräns även för insekter

De amerikanska livsmedelsmyndigheterna kallar insekter eller insektrester i maten "naturliga eller oundvikliga kvalitetsfel", eftersom de inte utgör någon risk för konsumenten.

De har till och med tagit fram en lista för maximala insektsvärden i en rad livsmedel. Här är ett par exempel: