Kvinde spiser æble
Teknik - Livsmedel

Hur ren blir frukten när du sköljer den?

När du sköljer ett äpple försvinner de flesta bakterierna. Men de skadliga pesticiderna är svåra att bli av med.

Frukt bär på olika mikroorganismer – och bara några av dem försvinner när frukten sköljs med vatten.

Ditt äpple kan till exempel ha fripassagerare som kan göra dig sjuk.

Salmonella, listeria, colibakterier, norovirus, amöbor eller spolmask kan ge dålig mage och förgiftningssymptom, men inte om du först tvättar din frukt - de sjukdomsframkallande organismerna kan nästan alltid tvättas bort helt.

Bara få pesticider kan fås bort helt

Värre är det med pesticidrester. De är svåra att bli av med eftersom de är gjorda för att klistra sig fast på frukt och grönt och skydda dem mot skadedjur.

Endast få pesticider kan avlägsnas helt, och vissa är i stort sett omöjliga att få bort – oavsett hur mycket du skrubbar.

Sjuk- och hälsovårdsmyndigheterna har emellertid fastställt gränsvärden för hur mycket pesticidrester frukt och grönt får innehålla.

Dessa fiender härjar i äpplets yttre och inre

Pesticider samt bakterier och andra mikroorganismer sitter inte lika hårt fast på fruktens yta. Vissa tränger in genom fruktens skal medan andra sitter som en beläggning på dess yttre. Därför blir du inte av med alla mikroorganismer när du sköljer ditt äpple.

|

Ett hål på skalet kan göra äpplet sjukt

På fruktträd finns det också naturliga mikroorganismer.

Om de tränger in i frukten - till exempel genom ett hål i skalet på ett äpple - kan de göra frukten sjuk och ge upphov till ruttna fläckar.

Dessa fläckar är omöjliga att tvätta bort eftersom de sitter inne i fruktköttet. De naturliga mikroorganismerna är dock helt ofarliga för människor.

Fyra av tio barn har för många pesticider i kroppen

En amerikansk studie har visat att fyra av tio barn har ackumulerat alarmerande mängder pesticider i kroppen från bland annat frukt och grönsaker som inte har varit sköljda ordentligt. Ämnena kan bland annat leda till dålig spermakvalitet, cancer, fosterskador och Parkinsons sjukdom.

Läs mer dystra fakta om de kemikalier som vi utsätter os för dagligen i artikeln här: