Dagens rätt år 2050: Kryp och konstgjort kött

Aptitretande insekter, röda biffar som odlats i en petriskål och växtkött med artificiellt blod. Den globala efterfrågan på kött ökar kraftigt och produktionen hinner inte med, så nu påbörjas jakten på helt nya proteinkällor.

HANS GISSINGER

På matbordet framför dig står en ostburgare, en skål med gyllene kycklingnuggets och en läcker dessert i form av en nybakad chokladtårta.

På ytan ser snabbmatsmenyn ut som något du har ätit många gånger förut, men inget på bordet är riktigt vad det verkar.

Det saftiga köttet i hamburgaren kommer inte från någon ko som levt i hagen. Istället är alla muskelfibrer odlade i en petriskål.

Och även om dessa spröda nuggets känns som kyckling i munnen kommer proteinet i dem till 100 procent från sojabönor och ärter.

Vid närmare granskning visar sig chokladtårtan innehålla mjölmaskar som är framavlade för att smaka extra nötaktigt.

Det här handlar inte bara om fantasier eller en titt in i framtiden. Samtliga rätter finns redan och är skapade av forskare vid livsmedelsvetenskapens frontlinje.

Där experimenterar de med nya metoder för att framställa proteinrika livsmedel. Anledningen är att proteiner är några av kroppens mest vitala näringsämnen, och kött ökar stadigt i popularitet som vår primära proteinkälla.

Men köttproduktionen kräver så pass stora resurser att experterna nu varnar för att rött kött kommer att bli en global bristvara inom några år.

Insektsfarmar ger välsmakande kryp

I västvärlden blir uppfödningen av ätbara insekter allt vanligare. Uppfödarnas stora favorit är den så kallade hussyrsan som ger den bästa smaken.

Äggen grävs ned i fuktig jord

Efter parningen flyttas honorna till en särskild behållare där de gräver ned äggen i ett mjukt underlag. Separationen säkrar bland annat att syrsornas ägg inte
blir uppätna innan de kläcks.

TON KOENE/ALAMY

De små syrsorna kläcks i varma rum

Hur snabbt syrsorna utvecklas beror på hur varmt det är. Behållarna med de nylagda äggen flyttas därför till ett rum där temperaturen konstant ligger på cirka 25-30 grader. Äggen kläcks efter 7-10 dagar.

TON KOENE/ALAMY

Frukt och grönt ger insekterna godare smak

Uppfödarna serverar till en början torrfoder till insekterna. Det gör det lättare att hålla rent i anläggningen. När djuren är fullvuxna matas de bland annat med vattenmelon och morötter, vilket förbättrar smaken.

Blixtsnabb kokning avlivar syrsorna

Blott 60 dagar efter att äggen grävdes ned är syrsorna fullvuxna. Uppfödarna lyfter upp dem från behållarna och avlivar dem i kokande vatten. Syrsornas smak beskrivs som nötaktig.

Köttproduktionen pressar världen

Människans evolution är djupt kopplad till kött. När våra förfäder började tillaga sina jaktbyten över eld i stället för att äta det rått fick kroppen plötsligt mer energi av måltiden.

I dag anser forskarna att stekt kött var avgörande för att vi kunde utveckla relativt stora hjärnor, vilket har placerat människan överst i näringskedjan.

Men medan köttet gav oss stora fördelar i förhistorisk tid är den moderna köttproduktionen paradoxalt nog på väg att bli ett hot för vår arts existens.

Flera studier visar att efterfrågan på kött kommer att öka de kommande åren. Enligt FN:s organ för ekonomiska och sociala frågor förväntas jordens befolkning att uppgå till 9,7 miljarder människor år 2050, vilket gör att den generella matproduktionen måste öka med 70 procent för att hänga med.

Många äcklas av tanken på att tugga insekter mellan tänderna. Därför har flera tillverkare börjat mala de små krypen till ett proteinrikt mjöl som kan användas i allt från pasta till småkaksdeg.

© Nutribug

Trots att den nuvarande befolkningstillväxten är långsammare än vad den har varit de senaste fyra decennierna förväntas en förbättring av den generella levnadsstandarden i världens fattigaste regioner – och det har stor inverkan på livsmedelsproduktionen.

Så gott som alla studier av köttkonsumtionen visar att mängden kött som en person får i sig står i relation till plånbokens storlek. Med andra ord förekommer kött betydligt oftare på menyn i välmående samhällen än i fattiga länder.

I länder som Indien och Kina växer medelklassen just nu explosionsartat. De båda länderna har i dag mer än 2,5 miljarder invånare tillsammans.

Det ökade välståndet gör att experterna förväntar sig att även indiernas och kinesernas köttsug kommer att skjuta i höjden, vilket är förödande för miljön.

Redan nu sätter uppfödningen av köttdjur press på jorden på tre fronter: Utsläpp av växthusgaser, enorm vattenkonsumtion och brist på jordbruksmark.

Ärter förvandlas till “kött” i fyra steg

Det amerikanska företaget Beyond Meat har utvecklat en metod där man återskapar proteinstrukturen från kött trots att deras “kycklingbitar” helt består av växtmaterial.

Köttproduktionen medför stora utsläpp av växthusgaser. Enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, står framställningen av kött för cirka 14,5 procent av det av människan skapade totala koldioxidutsläppet.

Det beror på att världens många nötkreatur släpper ut stora mängder metan i atmosfären. Metan är en växthusgas som är 23 gånger kraftigare än koldioxid.

Ett annat stort problem är vattenförbrukningen. Det behövs över 15 000 liter vatten för att producera ett kilo nötkött.

Det behövs över 15 000 liter vatten för att producera ett kilo nötkött.

Det beror inte på en okontrollerbar törst hos kor, utan att det krävs enorma mängder vatten för att producera kons foder: 99 procent av allt vatten som går åt vid köttproduktion används för att odla djurens foder.

I fackkretsar talas det om “virtuellt vatten” – ett uttryck som lanserades av den brittiske geografiprofessorn John Anthony Allan – vilket är beteckningen för allt vatten som behövs vid produktionen av exempelvis nötkött men som inte är direkt synligt när kunden tar upp oxfilén från kyldisken.

Den stora vattenförbrukningen blottläggs bland annat av att stora livsmedelsproducerande länder som USA, Indien och Kina i allt högre grad måste använda sina grundvattenreservoarer för att hålla igång produktionen.

Data från Nasa visar att över hälften av världens 37 största grundvattenreservoarer just nu sinar. Problemet förstärks under perioder med torka då regnvatten inte kan användas för bevattning.

Grisar, kycklingar och kor slukar stora mängder foder och vatten när de växer, men endast cirka hälften av djuret går att äta. Insekter, å andra sidan, är geniala proteinfabriker.

Ytan är det tredje problemet med köttproduktionen. I dagsläget upptar köttindustrin 70 procent av all jordbruksareal i världen.

På världskartan finns det faktiskt gott om ledig mark för att växla upp livsmedelsproduktionen, men många av de potentiella områdena är fördelade på ett fåtal länder där marken inte är lämplig för att producera de livsmedel som behövs.

Protein från växter och petriskålar

De tre problemen har en underliggande orsak: Nötkreatur och andra husdjur är extremt ineffektiva när det gäller att omvandla växtprotein till köttprotein.

I stället för att slösa plats och vatten på djuren skulle det vara betydligt mer effektivt att göra det själv.

Forskare och livsmedelsingenjörer arbetar därför på att hitta produktionsmetoder för framtidens kött som inte kräver levande djur.

n av lösningarna kan vara att framställa köttet i laboratorier där nötkreatur, stall och stora foderfält kokas ned till ett vävnadsprov i en cellkultur.

Bland pionjärerna finns den holländske forskaren Mark Post. Han fick internationell uppmärksamhet 2013 då han serverade den första hamburgaren som tillfullo skapats i en petriskål i ett laboratorium.

Genom att göra en så kallad biopsi (ett vävnadsprov) på en levande ko lyckades Mark Post utvinna muskelstamceller som har förmågan att reproducera sig själva i ett stort antal i en cellkultur i petriskålen.

Forskare vid företaget Impossible Foods har utvunnit en molekyl från växter som ger det växtbaserade köttet en äkta smak av blod.