© Shutterstock
Teknik

Laser i linsen är ditt nya visitkort

Ett tunt membran sänder ut laserljus med en unik profil och kan användas för att kontrollera både personer och pengar.

Glöm nycklar och pin-koder. I framtiden kan du identifiera dig med laserljus som sänds ut från dina kontaktlinser. Forskare vid University of St Andrews i Skottland har utvecklat en linsprototyp och testat denna med stor framgång.

Utmaningen har varit att skapa ett tunt membran av ett material med laserförmåga, som samtidigt är böjligt så att membranet kan byggas in i en kontaktlins.

Laserljus har unik profil

Membranet är tillverkat av halvledande organiska ­polymerer, som är lämpade som lasermedium och kan absorbera energin i fotonerna från

en ­ljuskälla och frige den igen som laserljus. Resultatet är laserljus med en unik profil, som bestäms av lasermediet och som därför kan användas för

säker identifiering av olika objekt.

Test på kor och pengar

­Forskarna har hittills testat kontaktlinsen på ögat från en ko. De utsatte linsen för ljus med en intensitet som är oskadlig för en person – och linsen sände ut en skräddarsydd laserstråle.

Forskarna testade dessutom membranet i en sedel, som sände ut laserljus med en unik profil när den belystes. Tekniken kan därmed göra det lättare att avslöja om man har att göra med falska pengar.

Laser skapas av vanligt ljus

Membranets speciella uppbyggnad tar upp energi från ljus och omvandlar det till laserljus med en unik och lättigenkännlig profil.