Varför bildar atombomber svampmoln?

På bilder av atombombssprängningarna över Hiroshima och Nagasaki ser man att explosionen bildar ett svampliknande moln. Varför får det just den formen?

När en atombomb sprängs frigörs enorma mängder energi som kan förstöra allt inom en radie på upp till 7,5 kilometer.

Bomberna detoneras 400–600 meter över marken för att de ska få så stor effekt som möjligt – vid jordytan absorberas mycket av deras energi.

Förstå hur svampmolnet bildas i tre steg:

1. Explosion bildar varm luft

Atombombens explosion bildar stora mängder varm luft som utvidgar sig och stiger uppåt i en svampliknande form.

2. Kall luft avrundar svampmolnet

När varm luft runt "svamphatten" möter kall luft ovanifrån pressas luften nedåt och upp under hatten. På så sätt rundas svampmolnet av.

3. Stoft och sand skapar svampfoten

Stoft och sand dras upp och fyller det tomrum som den varma uppåtstigande luft har lämnat kvar. Stoftet skapar en illusion av foten på en svamp.

... och den lite djupare förklaringen:

När mycket stora mängder energi frigörs på en gång i luften, värms luftens molekyler upp extremt snabbt.

Varm luft har lägre densitet än kall, och därför kommer den varma luft som bildas vid explosionen att utvidgas och snabbt stiga upp genom atmosfären.

På så sätt bildas själva hatten på svampen.

På sin väg uppåt möts hatten från explosionen av kall och tyngre luft uppifrån.

När de båda luftmassorna möts plattas hatten ut och dess yttersidor pressas nedåt längs sidorna, vilket skapar illusionen av att hattens topp stiger uppåt.

Det tomrum som den uppåtstigande varma luften har lämnat efter sig fylls ut av kallare luft som suger med sig stoft och sand. På så sätt bildas stjälken under svampen.

Vulkaner skapar också svampmoln

Atombomber är inte ensamma om att bilda svampmoln.

Fenomenet kallas Rayleigh-Taylor-instabilitet och uppkommer när en tung vätska eller gas ligger ovanpå en lättare. Så småningom börjar den lätta formen att knuffa sig uppåt, och när de två lagren möts skapar strömningar mellan dem en form som en svamp.

Kraftiga vulkanutbrott och explosioner av olika slag kan också skapa svampliknande moln.

Så småningom kommer explosionens varma luft till en nivå i atmosfären där luften runt omkring den har samma densitet.

När detta inträffar, utvidgar sig gasmolnet i alla riktningar och hatten växer sig allt större tills den slutligen upplöses helt.

Explosionen av en atombomb hettar upp luften omkring sig så snabbt att den skjuts uppåt. När luften når kallare luftskikt virvlar stoft, sand och luft runt åt alla håll och formas till ett stort svampmoln.

Följ bomben på vägen upp genom atmosfären

En atombomb utlöser en omåttlig mängd energi på mycket kort tid. Energin värmer upp luften på explosionsplatsen så mycket att dess täthet blir betydligt mindre än den omgivande luftens. Den varma luftpelaren kommer därför att stiga uppåt som om den vore den varma luften i en skorsten.

1. Pelaren stiger upp genom det nedersta lagret i atmosfären som kallas troposfären. Med sig upp drar den varma luftpelaren jord, damm, rök och bitar av allt det som pulveriserades vid explosionen. Det gör pelaren väl synlig.

2. Luften kyls av efterhand som den stiger upp, tills pelaren på cirka tio kilometers höjd möter gränsen till nästa lager i atmosfären. Denna gräns heter tropopausen. Där börjar lufttemperaturen åter att stiga, och det lägger ett lock på luftpelarens uppvind, så att molnet sprids ut åt sidorna.

3. På så sätt skapas själva ”hatten” högt över tropopausen i det atmosfärlager som heter stratosfären.

Processen går mycket snabbt. Redan tre och en halv minut efter explosionen har det välkända svampmolnet byggts upp.